wanneer content delen op social media?

5 Stappen tot een goede social media post

24 november 2017 (Online) Marketing

Op welke manier kunnen wij het beste, de juiste content delen op social media? Een veel gestelde vraag van bedrijven aan online marketeers. *Spoiler-alert* Een écht eenduidig antwoord op deze vraag is er niet. Maar met onderstaande stappen pak je het in elk geval goed aan...

Het belangrijkste is om te weten welke doelgroep je aanspreekt. Begeef je je in de 'business to business' markt? Of richt je je op de consument? Volg vervolgens onderstaande 5 stappen tot het samenstellen van de juiste content, die op de juiste manier, op het juiste moment bij de doelgroep terecht komt.

Stappenplan social media posts

Stap 1: Fase

Allereerst is het belangrijk om te weten in welke fase van de customer journey de (potentiële) klanten zich bevinden. Om de klanten op de juiste manier in aanraking te laten komen met jouw bedrijf/product is het belangrijk te weten welke informatiebehoefte er speelt. Is iemand klaar om te kopen? Of is hij/zij zich alleen nog maar aan het oriënteren? Dan zit hij/zij op totaal andere content te wachten...

Er zijn verschillende fases in de klantreis van je doelgroep. Vele marketingtheoriën hebben hun eigen benamingen, maar eigenlijk komen ze allemaal op hetzelfde neer. Wij hanteren:

  • De bewustwordingsfase,
  • De overwegingsfase
  • De besluitvormingsfase
  • De voldoeningsfase 
In de bewustwordingsfase is iemand zich nog niet echt bewust van een probleem. Zit de klant in de overwegingsfase dan is hij/zij zich wel bewust van een probleem, maar heeft nog geen idee wat de oplossing is. In de besluitvormingsfase zijn de mogelijke oplossingen bekend, maar moet er wel nog even een keuze gemaakt worden. En bij de voldoeningsfase heeft iemand al gekozen, maar zoekt wel nog naar bevestiging dat dit de juiste keuze was. Enfin, lees het maar in onze blog: "Wat leest mijn doelgroep wél?".

Stap 2: Format

In stap 2 wordt gekeken in welk format de content het beste kan worden gepost. In welk format komt de inhoud het beste tot zijn recht? In een blog? Een video? Een infographic? Dit verschilt voor welke content je wilt delen. Deel je veel informatie dan werkt een blog vaak het beste. Een sfeerimpressie van een cursusdag kan op zijn beurt weer goed gedeeld worden met een video. Het delen van stoffige statistieken of onderzoeksresultaten werken weer beter in een infographic. 

Zo is er voor elk soort content een format dat daar het beste bij aansluit. Let er wel op dat elk format ook nadelen heeft. Een blog neemt meestal nogal wat tijd in beslag om te lezen. Heeft jouw doelgroep daar wel tijd voor/zin in? Een infographic kan soms cijfers uit hun verband trekken en bij  een filmpje is er meestal geluid nodig. Neem deze keuze in combinatie met het tijdstip van publiceren (zie stap 4). Waar is jouw doelgroep op dat moment? Zit iedereen op het werk (stiekem Facebook te checken op de laptop van de zaak)? Of zit iemand verveeld met zijn mobiel te spelen in de trein?Verplaats jezelf in de situatie van je doelgroep en je kunt zelf invullen welk format het beste werkt. 

Stap 3: Platform

Een andere belangrijke vraag is: op welk platform bevindt jouw doelgroep zich? Wil je jongeren tussen de 15 en 19 bereiken dan is het niet raadzaam dit te doen via Twitter en LinkedIn. Instagram en Snapchat lijken een betere keuze. Een zakelijk publiek kun je op zijn beurt dan weer het beste bereiken via LinkedIn. Snapchat is dan weer minder handig.

Daarnaast is niet elk format is geschikt voor elk platform. Een lange tekst op Instagram? Doe maar niet. De aftermovie van het bedrijfsfeest op Linkedin? Of past dit toch beter op Facebook? Kijk altijd kritisch naar de inhoud en het format en zoek daar het juiste platform bij. 

Welk platform het beste past anno 2017? Misschien dat onderstaande stats van  het "Nationaal Social Media Onderzoek 2017" van Newcom Research je kunnen helpen.

Social media gebruik trends 2017

Social media gebruik leeftijdsgroepen 

Stap 4: Tijdstip

Vooral over het 'juiste' tijdstip om te posten is veel discussie. Ook hier lijkt er geen eenduidig antwoord te zijn. In de weekenden is er de meeste activiteit op social media. Maar dit geldt dan weer niet voor LinkedIn, aangezien dit zakelijke platform ook meer op de "zakelijke" tijdstippen blijkt te werken. Check anders maar eens ons blog "Het juiste tijdstip voor social media posts".

Een paar weetjes uit verschillende onderzoeken op een rij (de meningen blijven echter verdeeld...)

  • Op maandag en dinsdag daalt het engagement met 3,5% ten opzichte van de overige dagen.
  • De meeste posts (86%) worden onder werktijd geplaatst.
  • De meeste likes krijgt een bericht dat rond 3 uur 's middags is geplaatst.
  • De meeste shares krijgt een bericht dat rond 1 uur 's middags is geplaatst.
  • De meeste activiteit wordt op facebook gemeten rond 10 uur 's morgens, rond het middag uur en tussen 3 en 4 uur 's middags.
  • Hoe minder graag mensen op het werk zijn, hoe actiever ze zijn op Facebook.
  • Het is lastig om precies te weten wat voor jou het beste werkt. Daarom is onze tip: Meten is weten! Durf te experimenteren en meet wat het beste werkt voor jouw boodschap en jouw doelgroep. Je eigen data is altijd de beste raadgever!

Stap 5: Posten

Heb je alle voorgaande stappen doorlopen en de content in het juiste format gegoten? En alles nog één keer gecheckt op onnodige (schrijf-)vouten? Dan is het tijd om deze op het juiste tijdstip op het juiste platform te delen. Succes! 

De SEO Kalender

Hoe verbeter je de vindbaarheid van je website? Wat is de beste SEO-strategie? En waar moet je in godsnaam beginnen?

Download de SEO Kalender