Hoe blijf je boeiend en actueel in deze snelle wereld waarin mensen overspoeld worden met (social) posts en advertenties? 

Relevantie en actualiteit zijn de toverwoorden. Over relevantie kunnen we nog uren praten (en dat doen we graag), maar voor nu gaan we het even hebben over actualiteit. Hoe je actueel blijft? Met inhakers!

Wat is een inhaker?

Een inhaker is een (reclame-)uiting die inspeelt op een actuele gebeurtenis. De bekendste inhakers komen natuurlijk uit de consumentenmarkt, bijvoorbeeld tijdens grote sportevenementen. Oranje tompoezen in de aanbieding bij de Albert Heijn tijdens het WK voetbal, gratis Red Bull bij Shell wanneer Max Verstappen een Grand Prix wint... je kent ze wel. Toch zijn inhakers niet alleen voor de consumentenmarkt  weggelegd. Ook in de B2B markt kun je inspelen op de actualiteit.

Wat is een goede inhaker?

Een goede inhaker voldoet in principe aan 4 basis-regels:

Actueel

Een inhaker is (vanzelfsprekend) actueel. Wat is er vandaag in het nieuws? Wat speelt er vandaag bij jouw doelgroep? Speel daar op in.

Verrassend

Een goede inhaker geeft een verrassende wending aan de actualiteit. Meestal met humor. Humor is echter ook gevaarlijk, zie het volgende kopje:

Passend bij jouw doelgroep

Een inhaker sluit aan bij jouw doelgroep. Vooral als je humor gebruikt in je inhaker, is het van belang dat je de doelgroep niet uit het oog verliest. Als jouw doelgroep niet kan lachen om je inhaker, of zich zelfs beledigd voelt, dan maak je waarschijnlijk meer vijanden dan vrienden.

Passend bij jouw organisatie 

Een goede inhaker past bij jouw organisatie. Je legt bijvoorbeeld een link tussen de actualiteit en jouw product of dienst. De inhaker moet passen binnen de organisatie-identiteit. Uiteindelijk gaat je marketing-communicatie natuurlijk wel om jouw organisatie.  Simpelweg "leuk doen" om leuk te doen is meer iets voor in de kroeg ;)

Maar hoe blijf ik actueel?

Er gebeurt zoveel en de tijd vliegt. Je zou graag op elke actualiteit inspelen, maar je kunt nu eenmaal niet op elk gewenst moment een leuke post of advertentie verzinnen bij het laatste nieuws. Gelukkig is er ook genoeg actualiteit die vooraf al vastligt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • (Inter)nationale feestdagen (van kerst tot Wereld Cornflakes Dag...)
  • Sportevenementen
  • Festivals
  • Herdenkingsdagen
  • Etcetera, en zo verder...

Maar vergeet ook persoonlijke feestdagen niet. Verjaardagen, jubilea van de zaak...verzin het maar. Zowel voor de interne als externe communicatie liggen er al heel wat inhaakmomentjes vast.

Aangezien deze momenten al lang vastliggen, kun je je hier heel eenvoudig op voorbereiden. Bedenk alvast leuke berichten voor Koningsdag of maak alvast een advertentie voor Wereld Secretaresse Dag.  Zodoende kun je je "spontaniteit" alvast inplannen.

Inhaakkalender

Geen enkel inhaakmoment meer missen? Download dan hier beneden de  inhaakkalender 2017. Importeer 'm in je agenda en gooi al je creativiteit (alvast) in de strijd! 

Altijd actueel met de inhaak-kalender!

Hoe speel je in jouw (bedrijfs)communicatie leuk in op de actualiteit? Er gebeurt zoveel en de tijd vliegt. En je kunt nu eenmaal niet op elk gewenst moment een leuke post of advertentie verzinnen bij het laatste nieuws. Gelukkig is er ook genoeg actualiteit die vooraf al vastligt.

Download de kalender