wanneer content delen op social media?

Het 'juiste' tijdstip voor social media posts

06 november 2017 (Online) Marketing

Op welk tijdstip kunnen wij het beste onze content delen op Facebook? Een veel gestelde vraag van bedrijven aan online marketeers. *Spoiler-alert* Een écht eenduidig antwoord op deze vraag is er niet.

De 'juiste' dag 

Over het 'juiste' tijdstip om te posten is veel discussie. Hier lijkt geen eenduidig antwoord voor te zijn. In de weekenden is er de meeste activiteit op social media. Maar dit geldt dan weer niet voor LinkedIn, aangezien dat platform een zakelijke focus heeft. LinkedIn werkt daardoor beter op werkdagen.

De meeste betrokkenheid wordt gemeten op donderdag en vrijdag. Op vrijdag stijgt de 'happiness index' van Facebook zelfs met 10%! Enkele websites beweren dat ook de woensdag het goed doet (wie moeten we nu geloven?) Op de maandag en dinsdag is er in elk geval de minste betrokkenheid (ongeveer 3,5% lager dan de andere dagen). 

Het lijkt er dus op dat hoe meer het weekend in zicht komt, hoe actiever men wordt op social media ;)

Stats facebook days.png

LinkedIn stats.png

 

Het 'juiste' tijdstip

Hoe laat moet je je bericht posten? Overdag? Of juist 's avonds? Dat ligt eraan wie je wil bereiken. B2B klanten zijn het beste te bereiken tijdens kantooruren. Voor de B2C klant is het verschil tussen kantoor- en vrije uren niet zo groot. 

Het 'juiste' doel

Daarnaast moet er ook gekeken worden naar welk doel jouw post heeft. Moet de post veel gedeeld worden of juist veel geliked? Content die rond 1 uur ’s middags wordt gepost blijkt over het algemeen de meeste shares te krijgen. Content gepost rond 3 uur ’s middags krijgt daarentegen de meeste likes. 

Tijdstats.png

 

Activiteit

Het is ook interessant om te kijken op welk tijdstip de meeste activiteit wordt gemeten op social media. Opvallend is dat de meeste activiteit wordt gemeten rond:

  • 10 uur ’s morgens (de koffiepauze)
  • rond het middaguur (lunchpauze)
  • tussen 3 en 4 uur ’s middags (koffiepauze).

Hieruit kan geconcludeerd worden dat mensen vooral tijdens de rustmomenten social media opzoeken.

Probeer qua tijd te letten op het 'trainen' van je vaste bezoekers (zorg voor regelmaat). Deel content bijvoorbeeld iedere week op donderdag om 12 uur. Of om de twee weken op woensdag om 2 uur 's middags. Hiermee zorg je ervoor dat mensen rond deze tijd gaan denken: "het is weer woensdag, even kijken of er al een nieuwe blog online is". Blijf je lezers met regelmaat nieuw interessant leesvoer bieden! 

Leer van jezelf

Een laatste tip (en sorry, een beetje een dooddoener): Om écht te weten wat voor jouw organisatie het juiste tijdstip is: "meten is weten".  Experimenteer met verschillende dagen en tijdstippen, meet de prestaties en trek je eigen conclusies. Wat werkt wel en wat werkt niet voor jouw organisatie en jouw doel(groep)? Je leert immers het meest van je eigen data!

 Meer weten over de juiste manier om content te delen? Lees dan ook onze blog over wat jouw doelgroep wel leest!

Bronnen:

  • Marketingprofs
  • Social Media Today

De SEO Kalender

Hoe verbeter je de vindbaarheid van je website? Wat is de beste SEO-strategie? En waar moet je in godsnaam beginnen?

Download de SEO Kalender