Wie groot wilt zijn moet klein beginnen

“Good design, is as little design as possible” is één van de tien designprincipes die productontwerper Dieter Rams heeft opgesteld. Je kunt het als een voorschrift zien om bij elk ontwerp toe te passen. Het zorgt ervoor dat je je goed concentreert op de essentie van het ontwerp. Hierbij is het steeds belangrijker om rekening te houden met micro-interacties. Micro-interacties leiden tot een hoge gebruikerswaarde van het product of de dienst .

Eén taak, één missie

Micro-interacties zijn interactiemomenten tussen de  gebruiker en een interface of product. Allemaal ontwikkeld rondom één gebruikers-taak. Een bekend voorbeeld is de ‘pull-to-refresh’ interactie op jouw mobile browser om een pagina te verversen.

Micro-interacties  zorgen onder andere voor:

  • Het afhandelen van één taak;
  • Het communiceren van een status;
  • Feedback geven naar aanleiding van de gebruikersactie;
  • Het begeleiden van gebruikers en het visualiseren van hun acties;
  • Het creëren van verbondenheid door esthetiek.

Waarom micro interacties?

Micro interacties maken vaak het verschil ten opzichte van andere applicaties. Veel interfaces hebben gelijke functies, zoals een ingeklapt menu ‘openen’  (hamburgermenu) of een ‘opslaan’ functionaliteit. Juist de manier waarop de gebruiker interactie heeft, maakt het verschil in hoe gebruikers een (online) product ervaren en aanvoelen. Met micro-interacties kun je een bepaalde toon of een gevoel bij gebruikers creëren. Micro-interacties geven een ‘menselijke touch’ in deze digitale wereld en laten gebruikers ervaren dat het product of de dienst voor hen ontworpen is.

Van tekentafel tot ‘tastbare’ interactie

De kunst van het toepassen van micro-interactie is dat de interactie bij de gebruiker zo intuïtief mogelijk overkomt. Het proces begint op papier,  en wordt verder doorontwikkeld in HTML5. Enkele schetsen van micro-interacties zijn hieronder weergegeven:

 save-hexa.gif drag-drop.gif

Stadia in micro-interacties

Er zijn verschillende stadia binnen een micro-interactie te onderscheiden. Deze worden goed uitgelegd door designer en tevens grondlegger van de micro interacties Dan Saffer (lees er hier meer over). Ook interessant zijn de verwante onderwerpen zoals micro-copy’s, micro-conversies en micro-animaties. Maar daar hebben anderen al genoeg over geschreven.

De kers op de taart

Vaak neigen designers naar een focus op  het grote plaatje, de macro-interacties. Belangrijk is het verfijnen en het optimaliseren van jouw platform, service of product. Micro-interacties bieden deze verfijnde en optimale gebruikerswaarde. Ook ten opzichte van alle andere applicaties en (online) producten die mensen gebruiken. Micro-interacties toevoegen aan jouw ontwerp  zijn juist de details die het verschil maken voor jouw gebruikers. En let op: naast de verbeterde gebruikerservaring zal dit bij de gebruiker niet onopgemerkt blijven. Uiteindelijk leidt de verbeterde gebruikerservaring tot meer conversies. Kortom, het wordt tijd om micro-interacties onderdeel te maken van jouw platform. Want wie wil er nu niet een positieve en blijvende indruk bij zijn gebruikers achterlaten? Met de inzet van micro-interacties kun je dit realiseren.

Download het E-Book "Aan de slag met Inbound Marketing"

Wil je graag aan de slag met Inbound Marketing maar twijfel je ook nog, haal uit ons E-Book de volgende hanvdvaten voor het starten van je eigen Inbound Marketing traject

Download het E-Book