Een front-end developer ontwikkelt de ‘voorkant’ van de website; het zichtbare deel voor de bezoeker. Op basis van het gemaakte design wordt dit door de front-end developer vertaald naar een visueel, werkend en interactief geheel in de browser. 

Oftewel, een front-end developer zorgt ervoor dat een website zijn uiterlijk krijgt, bruikbaar wordt en werkt op verschillende resoluties (responsive), browsers en apparaten. Maar ook aan de vindbaarheid van de website kan de front-end developer een steentje bijdragen. 

1. Performance

Tegenwoordig zijn er tal van visueel aantrekkelijke features voor websites, zoals bijvoorbeeld full-screen video's of animaties tijdens het scrollen. Ziet er allemaal heel mooi uit, maar het kan de snelheid/performance van de website wel aanzienlijk verminderen. Dat is niet alleen storend voor de gebruiker, maar het heeft ook invloed op de ranking in zoekmachines. Zoekmachines geven namelijk de voorkeur aan goed presterende / snelle websites.

Maar word niet bang om nieuwe technieken te proberen! Met het gebruik van nieuwe technieken laat je ook zien dat je innovatief en vernieuwend bent. Dat is in de snelle online wereld natuurlijk ook heel belangrijk. Doe vervolgens dus alleen even een extra check op de performance. 

2. Code

De code waarmee de site gebouwd is, is voor de eindgebruiker niet direct van belang, maar voor zoekmachines speelt deze wel een rol. Hierbij draait het om semantiek.

“De semantiek of betekenisleer is een wetenschap die zich bezighoudt met de betekenis van symbolen, waarbij het in het bijzonder de bouwstenen van natuurlijke talen, die voor de communicatie dienen, ofwel woorden en zinnen betreft.”

Semantiek vertelt ons dus iets over de betekenis van woorden en woordgroepen. Door hier zorgvuldig mee om te gaan kan een zoekmachine beter bepalen uit welke onderdelen een pagina bestaat. Dit bevordert de snelheid en kwaliteit van de indexatie. Denk hierbij aan goed gebruik van bijvoorbeeld titels, onderwerp, headers, kopteksten, footer, etc. 

3. Responsive

Resonsive webdesign maakt gebruik van dezelfde HTML-code op één URL, ongeacht het apparaat van de gebruiker (desktop, tablet, mobiel). De site wordt echter wel anders getoond op basis van het schermformaat. Zodoende heeft de bezoeker op elk apparaat een optimale gebruikerservaring. Google streeft naar optimaal gebruiksgemak voor iedereen en "beloont" responsive websites daarom met een betere ranking. Een responsive website is immers ook beter te indexeren. Het voordeel is namelijk dat er maar één pagina door de zoekmachine gecrawld moet worden, in plaats van verschillende versies (denk bijvoorbeeld aan een mobiele versie die voorheen vaak op m.domeinnaam.nl getoond werd). Responsiveness maakt het dus makkelijker om de content van een website te analyseren. Wederom pluspunten voor de zoekmachines!

4. Navigatie

Een eenvoudige navigatie is niet alleen van belang voor een goede user experience, maar het maakt het voor de zoekmachine-crawlers ook eenvoudiger om een site te indexeren. Zorg ervoor dat de navigatie functioneel, logisch en duidelijk is. Zowel gebruikers als zoekmachines moeten de websitestructuur kunnen snappen.

5. Afbeeldingen

Zoekmachines kunnen de content van een website doorspitten (crawlen), maar bij afbeeldingen is dit lastiger. Een afbeelding bevat geen tekst, dus weet een zoekmachine ook niet wat de inhoud hiervan is. Om dit eenvoudig op te lossen is het van belang om afbeeldingen te voorzien van een ‘alt-tag'. Hiermee geef je een afbeelding een label waarin je een omschrijving van de afbeelding plaatst. Niet alleen zoekmachines hebben hier baat bij, ook gebruikers met een visuele beperking worden hierdoor geholpen (bijvoorbeeld door software die de teksten voorleest). 

Conclusie

Bij de optimalisatie van de vindbaarheid van websites wordt vaak alleen over de content gesproken. Maar vergeet het front-end development niet! Met bovenstaande tips kun je heel eenvoudig de eerste optimalisaties doorvoeren. Succes!

De SEO Kalender

Hoe verbeter je de vindbaarheid van je website? Wat is de beste SEO-strategie? En waar moet je in godsnaam beginnen?

Download de SEO Kalender