jose-luis-design-trends

Wat zijn de trends op het gebied van UX-design en wat willen we zeker niet meer terugzien in 2018? De branche heeft de afgelopen jaren veel innovatie gekend. Als designers willen we vanzelfsprekend inspelen op de laatste trends & ontwikkelingen in de markt. Zo zien we bijvoorbeeld dat spraakherkenning op het web een steeds grotere rol krijgt, maar heb je al gehoord van authentic content?

Spraakherkenning op het web

Iedereen kent Siri wel, en waarschijnlijk heb ook jij Siri wel eens een schunnige vraag gesteld, om te lachen om het daarop volgende gevatte antwoord. Het had even wat tijd nodig, maar spraakherkennings-systemen zoals Siri, Google Home, Amazon Alexa worden steeds vaker functioneel gebruikt. In eerste instantie wordt de connectie vooral gelegd met domotica (‘hey Siri, zet lampen uit’) en native smartphone gebruik (‘Hey Siri, navigeer naar huis’), maar ook op het web gaat spraakherkenning zijn intrede doen.

De techniek bestaat al, maar net zoals Siri op de iPhone heeft het nog wat ontwenningstijd nodig voordat deze spraakherkenning functioneel gebruikt gaat worden. Stel je voor dat je een website bestuurt met je stem, een zoekopdracht inspreekt in Google. Maar stel je vooral eens voor wat deze ontwikkeling uitmaakt voor mensen die niet of moeilijk kunnen typen. In 2018 worden de eerste stappen gemaakt richting een web dat nóg meer accessible is, en dat is een hele mooie ontwikkeling!

siri.png

Meer nadruk op UX

UX (User Experience) is al een tijdje een hot item, maar niet voor niets. UX maakt het verschil tussen een mooi plaatje en een efficient product. Deze verandering van visual naar UX design zien we al een paar jaar doorzetten, maar lijkt in 2018 zijn plek te hebben gevonden, precies tussen de visual designer, de ontwikkelaar en de marketeer in.

Het ontwerpen van een User Experience verplicht ons designers te denken vanuit de gebruiker. En hoewel het in veel gevallen om aannames en ‘gut-feeling’ gaat, zorgt het ervoor dat er uiteindelijk betere producten gemaakt worden.

Door research, aannames, prototypes en users tests in onze UX design methode te integreren wordt er iteratief naar een zo goed mogelijke gebruikerservaring toegewerkt. We zien steeds meer designers het fenomeen ‘UX design’ omarmen, waardoor dit zeker in 2018 nog een gloeiend heet topic zal blijven :).

UI Animation

Door meer technische mogelijkheden en meer performance kunnen we steeds meer technieken toepassen die de interactie met de gebruiker verbeteren. Een hele belangrijke ontwikkeling is animatie! Animatie kan enorm veel betekenen voor de interactie met de gebruiker. Het kan je aandacht vragen, een indicatie geven, of een interactie ‘lekker aan laten voelen’. Animatie is echter een vak apart en voor designers die vooral met statische vormgeving werken kan een realistische animatie een uitdaging zijn.

Wij voorspellen dat 2018 het jaar wordt dat een designer niet meer om UI Animation heen kan en we komend jaar steeds meer producten gaan zien met geanimeerde, en hopelijk dus ook betere, interacties.

Chatbots & Conversational UI

Steeds vaker halen ze het nieuws, robots! Vaak nog experimenteel, maar in andere vormen zijn ze al vaak operationeel in apps en enkele websites. Zo vind je op websites van energieleveranciers of verzekeringen vaak al een chatbot, die vormgegeven is als een echt persoon. De meest gestelde vragen kunnen probleemloos beantwoord worden op een menselijke manier. 

Deze technieken zijn op dit moment nog vrij kostbaar, maar gaan ongetwijfeld veel toegepast worden in grotere projecten, gezien de gigantische meerwaarde wanneer bijvoorbeeld een aantal telefoontjes per dag bespaard kunnen worden, en niemand telkens dezelfde vragen meer hoeft te beantwoorden via de chat.

Met chatbots maken we gebruik van conversational UI. Het zijn interfaces gebaseerd op een ‘echte’ conversatie. Het product is zo ontworpen dat de gebruiker het gevoel krijgt meervoudige interactie te hebben met een product of persoon.

Dit geeft de gebruiker het gevoel dat hij of zij gericht geholpen wordt en voorzien wordt van voor hem of haar specifieke informatie. En dat is natuurlijk ook zo! Het lijkt misschien fake, omdat de interactie niet human is, maar het is enkel de techniek die van human interaction is afgekeken. Belangrijk is daarom wel dat alle uitstapscenario’s goed afgehandeld worden, want het systeem kan natuurlijk niet, zoals een echt persoon, op élke vraag een goed antwoord geven.

Deze techniek heeft zich afgelopen tijd bewezen en zal daarom in 2018 binnen de designers wereld steeds vaker toegepast gaan worden in nieuwe producten.

chatbots.png

Webapps

Je ziet ze nu al steeds vaker. Een website die eigenlijk werkt als een app. Dit zijn webapps die als applicatie gebruikt worden. Vaak maken SAAS producten hier gebruik van, denk bijvoorbeeld aan projectmanagement tool als Asana of een e-mail tool als Mailchimp. Het mooie hiervan is dat er niet voor elk device een app gebouwd hoeft te worden en de app niet in een store gedownload hoeft te worden. De mogelijkheden zijn inmiddels zover uitgebreid dat zelfs native functionaliteiten van een smartphone gebruikt kunnen worden, erg cool dus! De grens tussen mobile en webdevelopment vervaagt verder in 2018 en dit is naar mijn idee goed nieuws. Steeds minder technische beperkingen en steeds meer focus op de gebruiker.

Authentic content

Yes! Misschien voor designers wel de mooiste ontwikkeling die we zien gebeuren. Bedrijven zien steeds meer de waarde van échte inhoud. Eigen teksten, eigen video’s en eigen fotografie. Het klinkt zo vanzelfsprekend, maar het komt veel te vaak voor dat een designer een ontwerp maakt met ‘Lorem ipsum..’ als tekst en een iStock watermerk over de foto’s geplakt. Dit zorgt ervoor dat de designer vooral bezig is met designtechnische zaken, en niet met het vormgeven van de content, want die is dus fake. 

Met deze ontwikkeling komt er natuurlijk een enorme markt voor content-marketeers, die deze content kunnen creeren voor bedrijven. Ik roep hierbij alle designers op om in 2018 geen enkel design waarin de tekst begint met Lorem ipsum te maken! ;-) Lang leven content first :D

Blijf ons volgen om op de hoogte te blijven van de laatste trends en ontwikkelingen binnen ons vakgebied. Benieuwd wat mijn design collega Dave voorspelt voor 2018? Lees zijn blog! Of meer benieuwd naar de trends in online marketing. Lees de blogs van onze online marketeers Bart en Gijs!

Altijd actueel in 2018 met de inhaakkalender!

Hoe speel je in jouw (bedrijfs)communicatie leuk in op de actualiteit? Gelukkig ligt er veel "actualiteit" vooraf al vast. Wil je alvast toffe inhakers bedenken bij speciale dagen in 2018? Download dan de Exitable inhaakkalender.

Download de inhaakkalender