Je kent het wel. Die drive om je volgende project zo perfect mogelijk op te pakken. Je hebt een inspirerende kick-off, besteed uren aan in-depth user research en kan zo met je team een product gaan maken dat naadloos aansluit op de behoeften van de doelgroep. Toch blijkt dat in meer dan 90% van de gevallen een groot gedeelte van het user research op een later stadium in het traject vergeten wordt. Herkenbaar?

De dunne lijn tussen concreet en abstract

User research is meestal erg concreet. Wie is de doelgroep? Hoe herken ik mijn doelgroep? Wat zijn uiterlijke, demografische en psychologische kenmerken en hoe ziet hun leven eruit? Welke apparaten en apps gebruiken ze en wat voor gedrag vertonen ze op het internet? Stuk voor stuk concrete vragen, die relatief makkelijk te beantwoorden zijn door degelijk onderzoek. Je steekt er al je enthousiasme in en presenteert dit user research aan de hand van doelgroepbeschrijving en uitgebreide persona’s, maar dan...

Zodra het project zich naar de volgende fase begeeft, vaak de UX- / design-fase, neemt jouw lieftallige collega het stokje over. Jouw 20+ pagina’s tellende, geweldige research, moet nu begrepen worden door deze collega, en bovendien vertaald worden naar een (UX-)design. Een goede UX-designer kan dit natuurlijk wel, maar ook hij of zij zal nooit zo goed jouw research kennen als jijzelf. Het is dan ook een feit dat hier vaak veel research-werk verloren gaat, doordat het na één- of tweemaal lezen vergeten wordt, waar andere stukken research juist wel gebruikt worden. Omdat het praktisch en financieel vaak geen optie is om de UX'er constant te controleren (Nee, just don't), is er een document ontwikkeld dat de connectie maakt tussen user research en het product.

Het User Centered Design Canvas

Het UCD Canvas is een document dat (uiteraard) de gebruiker centraal zet, maar die een visueel zichtbare vertaling maakt van jouw research naar het eindproduct. Mocht je ooit met het Business Model Canvas gewerkt hebben, dan herken je de structuur.

 User centered design canvas

 

Vaak kan in één sessie met de online marketeer en de UX-designer dit canvas worden ingevuld. Zo heb jij invloed op welke conclusies uit je research worden meegenomen, en bepaal je zelf met de UX designer in wat voor vorm dit gaat gebeuren. Daarnaast is het een duidelijk document dat wanneer het opgehangen wordt in de studio, door overige teamleden makkelijk te begrijpen is.

 In deze UCD sessie definieer je:

  1. Het product
  2. De gebruiker (research)
  3. Problemen (research)
  4. Motieven (research)
  5. Angsten / Risico’s (research)
  6. Oplossingen
  7. Alternatieven
  8. Concurrerende voordelen
  9. Unieke waardepropositie
    • Door de eerste 8 stappen te definiëren kun je in 1 zin deze waardepropositie verwoorden.

Aan de slag?

Het User Centered Design Canvas is gratis te downloaden op https://ucdc.therectangles.com

Download het E-Book "Aan de slag met Inbound Marketing"

Wil je graag aan de slag met Inbound Marketing maar twijfel je ook nog, haal uit ons E-Book de volgende hanvdvaten voor het starten van je eigen Inbound Marketing traject

Download het E-Book