Je hebt een mooie website. Maar je bent niet tevreden over de bezoekersaantallen. Tijd voor zoekmachine-optimalisatie, Search Engine Optimization, SEO!
 
SEO, Google het maar eens.
De goede adviezen vliegen je om de oren en de een predikt nog succesvollere methodes dan de ander. Maar is er echt één heilige graal? 

Tijd voor een broodnodige portie nuchtere nuance.

Content is koning, maar...

Het valt niet te ontkennen dat kwalitatieve content een van de belangrijkste ingrediënten is voor goede online vindbaarheid. Maar met alleen een bak vol goede content ga je het niet redden. Je informatie-architectuur is minstens zo belangrijk. Zowel gebruikers als zoekmachines moeten je website-structuur kunnen begrijpen. Anders gaat je mooie content verloren als een speld in een hooiberg. Zorg dus voor een logische, gestructureerde en intuïtieve informatie-indeling met een heldere navigatie. 
Ook de technische “achterkant" is belangrijk voor een goede vindbaarheid. Zijn je titels netjes ingericht? Heb je de meta-descripties op orde? En hoe staat het met de snelheid van je site? 

Een keyword is niet heilig

Natuurlijk is het van belang om je content af te stemmen op de zoekwoorden die jij (of beter gezegd: je doelgroep) belangrijk vindt. Staar je echter niet blind op één keyword per pagina. En al zeker niet op hele algemene short tail keywords (iedereen wil gevonden worden op “innovatief”). Hoge verwachtingen van short tail keywords resulteren gegarandeerd in een teleurstelling. Werk daarom met long tail zoekwoorden en gebruik ook andere vergelijkbare termen die binnen het “thema” van de pagina passen. Maak van al deze woorden een samenhangend, kwalitatief en relevant verhaal en geen invuloefening van belangrijke zoektermen. Het zoekvolume van long tail zoekwoorden zal lager zijn, maar de relevantie van je content (en dus de waarde van je website) is veel hoger!

Staar je niet blind op rankings

Je focust dan wel op specifieke (long tail) zoekwoorden, maar beoordeel de resultaten van je werkzaamheden niet puur op de ranking hiervan. Misschien ligt je focus namelijk wel op de verkeerde zoekwoorden! Monitor altijd goed waar je website en specifieke pagina’s op gevonden worden. Wellicht stuit je hier wel op hele verrassende zoektermen! Beoordeel de resultaten van een pagina liever op het bezoekersgedrag. Wordt de pagina goed bekeken? Komen veel mensen via deze pagina de website binnen? Wat doet een bezoeker na het zien van deze pagina? Welke andere pagina’s bekijkt hij/zij? En welke handelingen komen hier uit voort? Dergelijke gegevens geven een veel beter beeld van de waarde van je webpagina dan louter de ranking in Google.

Meer is niet altijd beter

Staar je niet blind op bezoekersaantallen. Het gaat er niet om hoeveel mensen er naar je website komen, het gaat er om wélke mensen naar je website komen. Je hoeft de massa niet te bereiken (zeker niet bij B2B), zolang je maar de juiste doelgroep bereikt! Bekijk ook daarom niet alleen de kwantitatieve statistieken, maar ook juist het bezoekersgedrag. Welke indicatoren uit het bezoekersgedrag duiden erop dat je de juiste doelgroep bereikt hebt? (of juist niet...)

Nooit klaar

SEO is geen trucje (meer). Er is geen heilige graal, geen magic button, geen toverspreuk die de vindbaarheid van je website van vandaag op morgen op alle gewenste zoekwoorden organisch naar de eerste plek in Google jaagt. Zoekmachines worden slimmer en de zoeker kritischer. Er zit niks anders op dan relevant zijn en relevant blijven. SEO is daarom een continu proces dat altijd aandacht nodig blijft hebben. Blijf creëren, blijf monitoren, blijf bijsturen. Definieer concrete indicatoren die je een goed beeld geven van de resultaten die je boekt. Maar weet vooraf: dit blijven oneindige tussenstanden. Een eindstand komt er nooit. Met SEO ben je namelijk nooit klaar.