3 tips voor LinkedIn als visitekaartje (en écht goed netwerken)

30 juli 2018 (Digital) Marketing

Als je LinkedIn nog altijd als “sollicitatie-site” ziet, gebruik je hem verkeerd! Je LinkedIn profiel (en dat van je werknemers) is namelijk niet alleen een CV, maar ook je vernieuwde en verbeterde visitekaartje. Perfect voor netwerken 2.0! Gebruik ‘m dan ook zo, en loop de 3 beste netwerk-features van LinkedIn niet meer mis.

LinkedIn is gemáákt om te netwerken, dat is wel gebleken. Meer nog dan dat het (ooit) gemaakt is om te solliciteren. Toch kijken veel mensen er pas naar om, zo gauw ze op zoek zijn naar een nieuwe baan. Zonde. Je mist zo namelijk de belangrijkste kansen...

De meest gebruikte features van LinkedIn zijn volgens gebruikersonderzoek namelijk:

  • “Who’s viewed your profile”
  • “People you may know”
  • Opzoeken met wie je een afspraak hebt

Allemaal netwerk features! Een vergissing dus, als je nog steeds denkt dat LinkedIn “die sollicitatie site” is.

Je LinkedIn profiel is dus niet (alleen) een online CV - vooral niet wanneer je eigenlijk een heel fijne baan hebt, en helemaal geen nieuwe zoekt - maar je online visitekaartje! Je vernieuwde en verbeterde visitekaartje, zelfs.

Dit is je nieuwe visitekaartje

Want zeg eens eerlijk: wat doe jij nog met die ‘oude’ offline visitekaartjes, als je ze nog krijgt? In een la leggen? Kwijtraken? “Dagelijks gebruiken” zal je antwoord in elk geval niet zijn. Doe je wél met je online visitekaartje, als je elke dag even je LinkedIn feed checkt.

En geef eens toe: heeft je offline visitekaartje je ooit een ander waardevol visitekaartje voorgesteld? Vertelt-ie het laatste nieuws over deze persoon - dat-ie promotie heeft gemaakt bijvoorbeeld - zodat je altijd op de hoogte bent van je netwerk? Zou wel een grap zijn, maar dat kan-ie niet. Kan je LinkedIn profiel als kaartje wel!

Conclusie: die oude papieren variant kan de prullenbak in nu. Mensen weten je online te vinden - als je het goed doet - en te houden, zonder dat je profiel de prullenbak in kan of een ander het kwijtraakt. Nog een voordeel: het ziet er altijd smetteloos uit - als je het goed doet - en kan op geen enkel hoekje onprofessioneel kreuken of vergelen.

Om maar wat te noemen. Dus: op naar dat optimaal netwerken, met je nieuwe visitekaartje!

3 tips voor LinkedIn als visitekaartje

Ja, je moet even door dat emotioneel afscheid van je zojuist zorgvuldig ontworpen offline kaartje heen. Maar dan heb je ook wat. De kans om je nieuwe visitekaartje helemaal uit te buiten!

Niet voor niets geven LinkedIn gebruikers namelijk de voorkeur aan die 3 netwerk-opties van LinkedIn. Loop dus niet achter, en profiteer mee. Je nieuwe visitekaartje kan namelijk (nóg) meer dan je denkt:

1. Gebruik “Who’s viewed your profile”

Oude visitekaartjes laten je niet weten door wie je in de gaten wordt gehouden. Terwijl dat super relevant is: om een inkopper te maken bij geïnteresseerde klanten bijvoorbeeld, of te linken met concurrenten die je profiel bekeken.

‘Connect’ met ze, of stuur een spontaan berichtje:

Hey Peter, ik zag dat je mijn profiel bekeken hebt en vroeg me af hoe het nog met jou is? Nog steeds op je plek bij SoftwareMatch? Hoe is het nog afgelopen met dat project voor Gemeente Voerendaal destijds? Ben benieuwd! Hou je taai! Groeten.

2. Gebruik “People you may know

Oude visitekaartjes geven je niet de kans om nieuwe mensen te ontdekken. En ze zeggen je al helemaal niet wie wie kent. Wie interessante connecties heeft, waar kansen voor jou liggen. Met je LinkedIn-profiel kan dat natuurlijk wel. Het geeft je op basis van je bestaande connecties suggesties voor nieuwe links (die verrassend vaak raak zijn!).

Link ze lekker, door bijvoorbeeld eens per week door deze categorie te browsen en rijkelijk op ‘Connect’ te klikken.

3. Gebruik “Reviewing profiles before/after meetings”

De mensen die je op een dag op de werkvloer tegenkomt, zijn allemaal connecties. Waar je offline niet aan iedereen je visitekaartje uitdeelt – je gaat niet bij elke vergadering je kaartje voor de neus van elke deelnemer houden – werkt dat online een stuk laagdrempeliger. Iemand toevoegen op LinkedIn die je vandaag gezien hebt tijdens een meeting, of morgen treft voor een afspraak, kan juist heel goed. Doen, dus!

Zodra je een afspraak hebt gemaakt, of de deelnemerslijst van een branche-meeting hebt: ‘connecten’ die handel.

Dus

LinkedIn werkt fantastisch om te netwerken, met je online visitekaartje. Duizend keer beter dan die oude, papieren variant. Buit dat uit. Pak die kans. En gebruik vooral de 3 beste netwerk-features volgens onderzoek onder LinkedIn gebruikers:

  1. Link met mensen die je profiel bekeken hebben
  2. Link met door LinkedIn voorgestelde mensen die je kent
  3. Link met mensen die je op de werkvloer tegenkomt

Link er op los, binnen deze briljante perken! Dat is waar je LinkedIn profiel écht goed voor is. En waar het beter in is dan je oude visitekaartje. Kan die eindelijk in de prullenbak.

Download het E-Book "10 tips voor een professioneel LinkedIn profiel"

Wil je graag aan de slag met LinkedIn maar heb je geen idee hoe je moet beginnen? Download dan ons E-Book en creëer in no-time een professioneel profiel.

Download het E-Book