4 trends die niet mogen ontbreken in je SEO-strategie

4 trends die niet mogen ontbreken in je SEO-strategie

29 april 2019 (Digital) Marketing

Op Exitable HQ rinkelen de bellen: we zijn alweer halverwege kwartaal 2. Tijd om de plannen voor 2019 te dubbelchecken. Zijn we nog SEO-proof voor de tweede helft van 2019? Wij geven je inzicht in de 4 SEO trends waar je in 2019 écht aandacht aan moet besteden. Pas op de plaats, herijken, en door! Op naar een succesvolle afronding van het jaar.

exitable-infographic-SEO

1. Bovenaan de zoekresultaten

Een plek bemachtigen op de eerste pagina van de zoekmachine wordt steeds moeilijker. Bovenaan de zoekresultaten, de zogenaamde SERPs (Search Engine Result Page) staan steeds vaker contentblokken van Google zelf. Denk hierbij aan:

  • AdWords advertenties
  • Shopping advertenties
  • YouTube Video pack
  • Google Afbeeldingen
  • Google Nieuws
  • Local Pack
  • Gerelateerde zoekopdrachten
  • Featured Snippets

Verder introduceerde Google in 2012 al de “Knowledge Graph”, ofwel de Kenniskaart. Een blok helemaal bovenaan de zoekresultaten met daarin feiten over jouw zoekopdracht. Met deze graph geeft Google vaak zelf al antwoord op de vraag, waardoor de gebruiker niet verder hoeft dan Google (zoek maar eens op "Leeftijd Marijke Helwegen").

Steeds meer waarde voor Featured Snippets

Een andere kans om op in te spelen zijn de Google Featured Snippets. Deze Snippets, ook wel eens “Quick Answer Box” genoemd, geven direct antwoord op een zoekvraag door een stukje tekst van een website te tonen. Hierbij krijgt de website waar de content vandaan komt dus wel een bronvermelding. Klik je op de tekst of afbeelding in de Snippet, wordt je direct naar de bron geleid. Als jouw content dus geschikt is voor een Snippet, wordt je op zeer waardevolle wijze uitgelicht in de zoekresultaten. Maar de kans dat mensen doorklikken naar je website wordt wel kleiner doordat ze het antwoord op hun vraag al te zien krijgen.

Door een toename in Voice Search worden steeds meer zoekopdrachten als vraag gesteld. En dus neemt de waarde van Featured Snippets daarmee ook toe. Snippets zijn in Engelstalige landen al ver ontwikkeld, met grote concurrentie tot gevolg. Maar in Nederland liggen er nog genoeg kansen om je content Snippet-proof te maken.

Hoe maak je een Featured Snippet?

Featured Snippets geven antwoord op een specifieke vraag, door middel van een korte paragraaf, een lijstje of een tabel. Niet op elke zoekopdracht verschijnt een Snippet - deze verschijnt veelal als zoekresultaat op een vraag. Stel dus in je keyword-strategie longtail zoekwoorden op die gebaseerd zijn op vragen: start ze met Hoe, Wat, Waar, Waarom, Wie, Welke, Kan, Is, Betekenis, etcetera. Vervolgens zorg je dat het antwoord op die vragen helder in je content terugkomt.

Vragen zijn echter niet de enige zoekopdrachten waar een Google Quick Answer op verschijnt. Met de Ahrefs SEO-tool kun je achterhalen welke van jouw gewenste of bestaande zoekwoorden de potentie hebben in een Featured Snippet te komen. Via de Ahrefs Site Explorer filter je binnen je organic keywords op Featured Snippets. Zo kun je zien bij welke zoekwoorden Featured Snippets bestaan. Die kun jij vervolgens proberen te claimen met jouw content.

Zorg er ten slotte voor dat je gebruik maakt van structured data, zodat Google je tekst makkelijker kan begrijpen. Dit houdt in dat je ieder onderdeel van je pagina benoemt, van URL tot headers, van afbeelding tot contactgegevens. Zo help je Google een handje bij het indexeren van de content op jouw pagina.

2. Voice Search blijft groeien

Het staat al jaren op de SEO-agenda, maar we willen er toch nog even bij stilstaan. Het aantal digitale assistenten en smart home apparaten blijft namelijk groeien: naast de al langer bestaande hulpen als Siri, Alexa en Google Assistant, worden ook de nieuwere Amazon Echo en Google Home steeds populairder in Nederland. Wat een enorme impact heeft op de manieren waarop mensen zoeken. En dus ook op jouw content.

Door Voice Search worden long-tail zoekwoorden steeds belangrijker. Mensen geven hun digitale assistent een opdracht of stellen deze een vraag. De zoekopdrachten die met stemcommando gedaan worden, zijn langer en meer conversatiegericht. Jouw website moet hier op inhaken. Het aantal Nederlandse websites dat hun content hierop optimaliseert, valt op dit moment nog erg mee (of tegen). Voor jou dus een kans!

  • Ok Google, hoe maak ik spaghetti bolognese?
  • Hey Siri, waar is het dichtstbijzijnde tankstation?
  • Alexa, wat is de hoofdstad van Tsjaad?

Reguliere SEO-factoren gaan ook op voor voice search-ranking. Denk aan je pagespeed, het hebben van een veilig HTTPS-domein, een mobiel-vriendelijke website en een hoge domein-autoriteit. Verder wil je dat jouw content op korte en krachtige wijze antwoord geeft op specifieke zoekopdrachten en zoekvragen.

3. User Experience als hoeksteen van SEO

SEO, Search Engine Optimization, is eigenlijk een foute term. Je optimaliseert je website namelijk niet voor zoekmachines, maar voor de gebruikers van die zoekmachine. UX (User Experience) moet dus het fundament van je SEO-strategie zijn. Gebruikerservaring kun je zowel op technische onderdelen als op design verbeteren.

Technisch sterke website

Een technisch sterke website helpt je gebruiker op ieder moment. Denk aan een snelle website (pagespeed), een veilige verbinding (HTTPS) en geen 404’s. Ook mobiel gebruik wordt steeds belangrijker: sinds de Mobile First index wordt je website sterk beoordeeld op mobiel gebruikersgemak. Is je mobiele laadtijd nog niet optimaal? Overweeg dan het gebruik van AMP. Accelarated Mobile Pages (AMP) zijn aangepaste HTML varianten van je website pagina’s om de snelheid te bevorderen. Rijke content, zoals teksten, afbeeldingen en video’s, worden sneller geladen.

Design voor je gebruiker

Hoewel je gebruiker slechte techniek zeker opmerkt, ziet hij er weinig van als alles werkt zoals het moet. Wat de bezoeker wel altijd direct ziet, is je design. Het is daarom belangrijk je website te voorzien van een intuïtief design, dat makkelijk te begrijpen en "bewandelen" is. Je website geeft een betere indruk van je organisatie dan welk type advertentie dan ook. Laat het je bedrijf of merk dus versterken, ook in de look and feel.

4. It’s all about the content

Je las het hierboven al: of het nu gaat om de ontwikkelingen in Voice Search of Featured Snippets, content is de manier om je website hoog te laten ranken. De algoritmes van Google leunen zwaar op content om te bepalen hoe kwalitatief je website is. De zoekmachine kijkt naar teksten, afbeeldingen en video’s en analyseert deze ook steeds meer inhoudelijk.

Latent Semantic Indexing (LSI)

Tijd voor wat oud nieuws: in 2015 introduceerde Google RankBrain. Dit is een van de belangrijkste Google Ranking Factors. Met behulp van Machine Learning en kunstmatige intelligentie, kan RankBrain steeds beter bepalen welke content inhoudelijk relevant is. Bijvoorbeeld door te kijken naar het gedrag van de bezoeker: hoe vaak klikken ze op een bepaald zoekresultaat en hoe lang blijven ze op die pagina hangen. Maar nog interessanter is het inhoudelijke doel van RankBrain: het wil zoekopdrachten beter begrijpen en kijkt naar de context van de gevonden pagina’s.

Tijdens een van de Google updates werd duidelijk dat RankBrain gebruik maakt van Latent Semantic Indexing, of LSI. Dit algoritme helpt zoekmachines de inhoud van een pagina beter te begrijpen. LSI woorden zijn woorden die sterk geassocieerd worden met je zoekwoord. Denk hierbij aan synoniemen, meervouds- of enkelvoudsvormen, en verkleinwoorden van je zoekwoord.

Door LSI woorden toe te voegen, laat je aan RankBrain zien dat je webpagina over een bepaald onderwerp gaat, zonder allerlei losse keywords in je lopende tekst te moeten verwerken. Zo maak je kans om bij gerelateerde zoekopdrachten te verschijnen. Dat heeft (positieve) impact op je content. Door LSI, begrijpt de zoekmachine wanneer je voor je gebruiker schrijft. Het beloont teksten met natuurlijk gebruik van woorden, termen en zinnen. Je webcontent komt zo steeds dichter te liggen met een daadwerkelijke conversatie met je gebruiker. En dat is een voordeel: voor jou, want je kunt meer aandacht besteden aan authentieke en goede teksten, zonder je zoekwoord te pas en te onpas in de tekst te proppen. Maar ook voor je gebruiker, die nu een veel gebruiksvriendelijkere tekst krijgt. En blije gebruikers zijn goed, voor je SEO en conversies!

Investeer in kwaliteit

Content is king, dat heb je vast al vaker gehoord. Kwalitatieve content zorgt dat je beter gevonden wordt in zoekmachines, ook zo’n open deur. Maar wat maakt content kwalitatief? Het antwoord is simpel en verwijst direct terug naar het derde punt in deze lijst: het moet gericht zijn op de gebruiker.

Zoekt iemand via Google, dan hopen ze een antwoord te vinden. Iets dat hun vraag compleet beantwoord en het liefst nog een beetje extra biedt. Als je in het hoofd van je gebruiker kruipt, dan kun je zorgen voor content dat inspeelt op hun wensen. De content die zoekresultaten domineert, geeft antwoord op de vragen van gebruikers.

Combineer dat met content die de gebruiker weet te betrekken en te activeren, en dan heb je goud in handen. Je wilt namelijk dat je bezoeker zo lang mogelijk op je website blijft. Nu kun je denken: ah! Longreads! Flinke lappen tekst waar de gebruiker doorheen moet. Dat kan, maar werkt alleen als het ook oprecht boeiend is voor de gebruiker. Is het niet relevant of interessant voor je lezer, dan kan je tekst wel 10.000 woorden lang zijn - de gebruiker klikt weg.

Het antwoord ligt dus best voor de hand. Maak content voor je gebruiker, beantwoordt hun vragen, help ze verder in hun zoektocht en wees oprecht interessant. Daarmee scoor je op alle vlakken. Blijf je content steevast controleren: is het relevant, goed te begrijpen en interessant voor mijn bezoeker? Moeilijker hoef je het niet te maken.

Op naar 2020

En, is je SEO-strategie voor 2019 al helemaal ingericht op de belangrijkste trends? Of moet je nog een beetje bijsturen? Blijf je beseffen dat een SEO-strategie nooit een statisch document is. Google ontwikkelt continu en jij moet constant mee veranderen. Wij helpen je graag op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen, trends en updates. Lees bijvoorbeeld nog meer over SEO en wat je er mee moet (en kan)! Of download de gratis SEO kalender bomvol tips & tricks.

Exitable SEO-check

Je kan iets niet (aantoonbaar) verbeteren als je niet weet wat de huidige status is. Gevoelsmatig heb je misschien wel een idee hoe goed/slecht de vindbaarheid van jouw organisatie is, maar wat zeggen de cijfers? Dat kan de SEO-check je vertellen!

Doe de SEO-check