5 SEO fabels om te vergeten in 2019 (zoekwoorden zijn passé!)

5 SEO fabels om te vergeten in 2019 (zoekwoorden zijn passé!)

31 januari 2019 (Digital) Marketing

Hoe werken zoekmachines? Er bestaan veel fabeltjes over. En elke keer dat Google met een nieuwe update komt, wordt die lijst langer. Gretig roepen marketeers en hobbyisten wat ze weten over SEO, maar vaak klopt het niet (meer). En het komt je duur te staan, wanneer je een Google ‘penalty’ krijgt voor slechte SEO. Wees dus liever up to date, en kijk gauw welke 5 fabels écht passé zijn.

Toegegeven; het is logisch dat er veel SEO – “search engine optimization” – misverstanden bestaan. Google kwam de laatste jaren met de ene na de andere update, telkens met grote veranderingen en gevolgen voor je SEO beleid. Het één klopte niet meer, het ander weer wel. En dan zijn er nog de fabels die eigenlijk nooit correct zijn geweest.

Daardoor krijgen we de lijst SEO fabels dus met gemak vol. Ik heb er zelfs keuzes in moeten maken, omdat ze allemaal noemen een te lang verhaal zou worden. Alleen de meest voorkomende denkfouten en grootste misverstanden daarom op een rij. En dat zijn er al 5!

De meest voorkomende SEO fabels op een rij

Laten we klein beginnen, om dan door te gaan naar de grotere denkfouten. Een paar binnenkomers, die ik snel voor je kan rechtzetten:

1. “Backlinking is king”

Ooit bouwden bedrijven complete vindbaarheids-strategieën met zoveel mogelijk backlinks – links van andere websites naar die van jou – om maar hoger in Google te komen. Het werkte, ooit. Maar in 2013 werd die aanpak al passé.

De algoritmes van Google hadden deze truc door, en voerden in de “Penguin” update van dat jaar door dat achteloos backlinken niet meer zou werken. Er zou zelfs een zogenaamde “penalty” op staan; straf voor slechte SEO, waarmee je juist een paar plekken terug gekickt wordt in de ranking.

Maar:
Dit betekent niet dat backlinking in z’n geheel passé is. Integendeel. Kwalitatieve backlinks zijn nog steeds één van de belangrijkste factoren voor je zoekmachineoptimalisatie. Geen loze linkjes dus, maar links van sites die er toe doen. En Google weet welke sites er toe doen.

Hoe je dat voor elkaar krijgt? – Gastbloggen. Schrijf artikelen voor relevante collega sites, en bouw er een linkje in naar je eigen site. Biedt hetzelfde aan in ruil. Van zulke kwalitatieve samenwerkingen smult Google.

2. “Meta descriptions zijn cruciaal”

Je weet wel, die omschrijvingen die Google tegenwoordig bij elke site laat zien. Een paar zinnetjes waarin in een oogopslag duidelijk moet worden wat er op deze site of pagina te vinden is:

meta description exitable

Het klinkt nogal logisch dat je hoger scoort in Google wanneer je hier de juiste zoekwoorden hebt staan. Google ziet in deze preview direct waar je site over gaat, dus is het bepalend, toch? – Nope. Al 10 jaar niet meer.

In 2009 al kondigde Google aan dat meta descriptions en meta keywords niet meetellen in de ranking. Titel van het bericht: “Google does not use the keywords meta tag in web ranking”. Weinig ruimte voor twijfel, dus. Toch een hardnekkige fabel.

Maar:
Dit is geen reden om je meta description aan de wilgen te hangen. Zorg altijd dat er een nette en volledige omschrijving van je site staat. Niet direct voor Google, maar wel voor mensen die zoeken op Google. Zij moeten direct kunnen zien of jij degene bent die ze zochten! Voor een goede “click through rate” – percentage van de mensen die vanaf het zoekresultaat doorklikken naar je website – moet het dus in orde zijn.

3. “Afbeeldingen doen er niet toe”

Ah, de meest vergeten content-elementen in zoekmachineoptimalisatie. Afbeeldingen. Lange tijd klopte het, dat ze niet boeien voor Google. Maar die tijd is toch echt al even voorbij. Wil je echt optimaal optimaliseren, dan mogen ze niet ontbreken in je aanpak. De “crawlers” van Google – die jouw website afzoeken naar elementen die Google wijzer kunnen maken over de inhoud – kunnen geen afbeeldingen zien, alleen tekst. Wat je dus doet om Google een handje te helpen, is deze crawlers vertellen wat er op je plaatjes staat.

Erg lastig is het niet, dus als je toch al moeite aan het doen bent om gevonden te worden, dan is het zeker de moeite om één of alle van de volgende maatregelen te nemen bij je afbeeldingen:

  • Vul de ALT tekst in. – Dit is de belangrijkste voor Google’s crawlers, omdat hij staat voor de omschrijving van de afbeelding. Hou dit wel kort.

  • Voeg een onderschrift toe dat terugslaat op de inhoud van het plaatje.

  • Kondig de afbeelding aan in je lopende tekst, met een begrijpelijke omschrijving. Bijvoorbeeld: “...afgelopen jaar werd er steeds vaker gezocht naar ‘tentstok afdekdop’, zoals je kunt zien in deze grafiek:”.

  • Geef het document van de afbeelding die je gaat uploaden naar je site een relevante omschrijvende naam: “grafiek tentstok afdekdop”.

4. “Mobiel boeit niet”

Misschien denkt niet iedereen dit actief, maar onbewust wordt mobielvriendelijkheid voor SEO vaak vergeten. In het voorjaar van 2015 echter, kwam Google met de behoorlijk duidelijk omschreven update “mobilegeddon”. Mobielvriendelijkheid kwam toen al in één klap hoger op de SEO agenda. Sites die mobielvriendelijk zijn worden sindsdien namelijk beloond in de Google ranking. Sites die niet-mobielvriendelijk zijn worden zelfs gestraft.

Niet vergeten dus, die mobielvriendelijkheid! Niet zeker of jouw site voldoet? Hier heeft Google een snelle check voor ontworpen. Even je site invullen en je weet binnen een paar seconden of je goed zit:

Is je webpagina geschikt voor mobiele apparaten

Wij hebben groen licht! Maar goed ook, want mobielvriendelijkheid levert je 5% meer organisch verkeer op, ontdekte Hubspot in eigen onderzoek. Geen groen licht van Google voor jouw site? Kunnen wij je bij helpen.

5. “Https is prima, maar geen must”

Anno 2019 is absolute veiligheid een must. Zeker met de komst van de AVG en de aankomende ePV, zijn bezoekers kritischer geworden en willen ze zeker weten dat ze in veilige handen zijn bij jou. En niet alleen de bezoekers, ook Google vindt het belangrijk dat het zoekers door kan sturen naar veilige websites. Daarom krijgen veilige websites voorrang op onveilige websites. Zorg daarom dat je website een SSL-certificaat heeft. Dit certificaat is het bewijs dat je een veilige site hebt. Je kunt dit zien aan het slotje voorafgaand aan een URL en aan “httpS://” in plaats van “http://”. Start je URL met  “http://” zonder ‘s’ erachter dan ben je onveilig bezig. Staat er “https”, dan zit het wel goed, volgens Google.

Sinds 2014 al kijkt de zoekmachine naar deze beveiliging. In 2017 paste het z’n browser – Chrome – zelfs aan om sites die de “s” niet hebben actief als onveilig te bestempelen. Een waarschuwing komt in beeld voor de gebruiker. Bovendien geeft 85% van de gebruikers in dit onderzoek aan dat ze stoppen met browsen wanneer een website niet “secure” is.

Niet zeker of jouw site of jouw site oké is? Ook daar is een tester voor. Even invullen en je weet het!

Het enige dat je moet onthouden

Het is goed om wat kleine misverstanden recht te zetten. Maar wat er werkelijk toe doet, en waar je het echte verschil kunt maken, is door de grote SEO fabel te doorzien:
Er ís geen reeks SEO trucjes (meer) om hoger in Google te ranken.

Gewoonweg omdat Google’s algoritmes door de jaren heen zo slim zijn geworden, dat ze op menselijk niveau kunnen meedenken. Hun crawlers herkennen alles in je teksten zo feilloos, dat ze niet meer om de tuin te leiden zijn. – En dat is geen slecht nieuws, maar goed nieuws!

“De crawlers van Google zijn niet meer om de tuin te leiden met trucs. En dat is goed nieuws!”

Het enige dat je nu nog moet doen, is werkelijk goede content op je site zetten. Relevante teksten, goede inhoud, in een gebruiksvriendelijk design.

Focus op goede content – niet op zoekwoorden en ranking

Ga dus juist niet meer zitten klooien met een paar zoekwoorden die je naarstig in je tekst probeert te proppen. Vergeet al die trucs. – Investeer liever in kwalitatieve content, voor je gebruikers. Niet voor zoekmachines. Daardoor krijg je juist meer kudo’s van Google. Dat betekent niet dat je zoekwoorden helemaal moet vergeten, want je wil immers wel de woorden, termen en zinnen verwerken waarop jouw doelgroep echt zoekt. Lees ook deze blog waarin we je 15 tips geven over het schrijven van SEO-vriendelijke teksten

Teksten die op de lezer gericht zijn, dát herkent Google. Door z’n slimme (taal)technologie – Natural Language Processing en Machine Learning – en door te kijken naar de gebruikers van je site. Naar de ‘echte mensen’. Blijven ze lang op een pagina hangen, of vertrekken ze meteen? Scrollen ze door tot het eind, of bekijken ze even vluchtig wat er bovenaan te zien is? Dat soort zaken maken het verschil. En je bereikt ze door… – Juist, goede content.

“Doe je het goed voor je gebruikers, dan doe je het dus goed voor Google.”

Vergeet eigenlijk ook die Google Ranking. – Natuurlijk wil je hoger in Google komen; het zal je helpen met bereik. Mensen klikken voornamelijk op de eerste 3 organische resultaten. Maar komen ze vervolgens terecht op een site die eigenlijk helemaal niet blijkt te hebben wat ze zochten, dan zijn ze zo weer weg. Zonder conversie. En heb je dus geen fluit gehad aan je hoge Google positie.

“Heb je niet wat mensen zochten, dan heb je geen fluit aan een hoge Google positie.”

Denk dus altijd even verder. Wat willen gebruikers lezen? Welke oplossing bied je voor hun probleem? Welk antwoord op hun vraag? Geef die, op een kwalitatieve, relevante en inhoudelijke manier – en Google beloont je vanzelf. Meer dan het ooit zal doen met een (verlopen) trukendoos. 

SEO is daardoor wel iets van de lange adem geworden. Resultaten worden pas vaak laat, en zeer geleidelijk aan zichtbaar. Maar het is de moeite waard! Blijf dus vooral up to date en hou geregeld vak-gerelateerde blogs met de laatste nieuwtjes in de gaten. Met onze verzameling artikelen krijg je bijvoorbeeld al meer inzicht in wat SEO is en wat jij ermee kan. Of vraag hieronder een vrijblijvende SEO-check aan!

Exitable SEO-check

Je kan iets niet (aantoonbaar) verbeteren als je niet weet wat de huidige status is. Gevoelsmatig heb je misschien wel een idee hoe goed/slecht de vindbaarheid van jouw organisatie is, maar wat zeggen de cijfers? Dat kan de SEO-check je vertellen!

Doe de SEO-check