neuromarketing

5 low-budget tips om aan de slag te gaan met neuromarketing

06 februari 2020 (Digital) Marketing

Neuromarketing is de afgelopen jaren misschien wel het meest gebruikte buzzword binnen ons vakgebied geworden. Vele gebruiken het te pas en te onpas. Maar vandaag ga ik je wél praktische handvaten geven over hoe je neuromarketing low-budget kunt toepassen binnen jouw organisatie of op je eigen website.

Tip 1: Niet rechtsom maar linksom 👈


Ons brein associeert van oudsher het goede met links en het slechte met rechts. Uit onderzoek blijkt daarnaast ook dat voorwerpen in de linkerhelft van ons gezichtsveld sneller de aandacht trekken.  

Wat heb je hier nu aan vraag je je af? Nou, je zou bijvoorbeeld op je website de elementen van de linkerkant kunnen laten invliegen in plaats van rechts, boven of onder.

Het is goed om even stil te staan bij dit soort onbewuste associaties die wel degelijk het verschil kunnen maken.  

Tip 2: Vermijd negatieve associaties 🤯

Tegenwoordig hebben veel uitgebreide websites even de tijd nodig om volledig te laden. Vaak zien we dat deze wachttijden gevuld worden met een animatie van je eigen logo. Maar toch zou je dat niet moeten doen want dat heeft niet altijd het gewenste effect. Het zorgt er namelijk voor dat de bezoeker jouw logo of merk onbewust gaat associëren met 'irritatie' en 'wachten'.

Dit zagen we ook ooit met een van de reclames van een bekende mobiele telefonie aanbieder. Hierin kwam een scène voor van een man die in de kroeg een hap nam van een iets té hete bitterbal. De resultaten van deze reclame waren niet al te positief. Hoe kwam dat nou, vroeg men zich af. De reclame werd geanalyseerd en wat bleek: kijkers kregen onbewust negatieve associaties vanwege het verbranden van ‘t gehemelte bij de acteur. En zo kunnen de meest onopvallende zaken onbewust veel invloed op je campagne uitoefenen.

Tip 3: Vermijd eurotekens 💰

Eurotekens doen pijn, letterlijk. Bij het zien van een euroteken als onderdeel van een prijs, worden namelijk dezelfde hersengebieden geactiveerd als bij fysieke pijn. Zet dus nooit eurotekens op je website zolang dat niet nodig is. Het lijkt een micro-keuze maar het kan enorme gevolgen hebben. Want geld uitgeven doet namelijk ook letterlijk pijn. Neem bijvoorbeeld een partij als Coolblue die ook de eurotekens vermijden:

Schermafbeelding 2020-02-06 om 11.14.54

Tip 4: Maak gebruik van framing 🧠

Mensen moeten elke dag enorm veel informatie verwerken en beslissingen nemen. Maar de meeste beslissingen die consumenten maken zijn onbewust en op de automatische piloot genomen. Zonder te beredeneren dus, maar liefst 95% van al onze beslissingen gebeurt door het onbewuste brein. Slechts op 5% van ons gedrag hebben we zelf invloed, al denken we soms dat dit percentage veel hoger ligt. 

Door informatie op een bepaalde manier te brengen, kun je mensen beïnvloeden. Dit heet framing en het houdt in dat je een bepaald aspect benadrukt of weglaat. Een beetje wat de mainstream media dagelijks doet.

Een recent voorbeeld waar het nogal mis ging is die van de provocative video gepubliceerd door CNN met scholier Nick Sandmann en een activistische Amerikaan. Nick werd nogal in een kwaad daglicht gesteld (en kreeg hierna talloze haatmails en bedreigingen) terwijl de activist juist diegene was die de provocatie opzocht. Overigens nam de NOS 't bericht klakkeloos over en hebben dit tot op de dag van vandaag nog steeds niet gerectificeerd.

Nick eiste een schadevergoeding van 275 miljoen. Waarbij CNN na een korte periode schikte met de scholier. Met andere woorden: CNN betuigde schuld. Met de schikking vermijden ze namelijk een langdurig en onvoorspelbaar proces met een grote kans om deze te verliezen.

Framing kan dus nogal escaleren en fout aflopen, let hier goed op. Bepaalde aspecten meer benadrukken dan de andere is in principe niet verkeerd maar blijf altijd eerlijk!

Overigens kun je ook bij het maken van content gebruikmaken van framing. Bijvoorbeeld door de opmaak van een tekst. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen vetgedrukte tekst als 'meer waar' ervaren dan schuingedrukte tekst.

Tip 5: Creëer comfortabele content 🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧󠁿

Nog altijd slingeren marketeers de meest overdreven Engelstalige woorden de wereld in. Termen als lean, agile en scrum vliegen je om de oren. Maar daar zit de doelgroep dus echt niet op te wachten. Uit onderzoek blijkt dat consumenten zich veel comfortabeler voelen bij begrijpelijke taal en hierdoor dus ook eerder geneigd zijn iets van je aan te nemen. 

Meer weten?

Dit waren mijn tips voor nu. Wil je meer lezen over neuromarketing en de beïnvloeding van keuzes die mensen maken? Check dan bijvoorbeeld onze blog waarin we de principes van Cialdini (hoogleraar Psychologie en Marketing) toelichten.

Of wil je eens bijgespijkerd worden over het vak neuromarketing, neem dan contact met me op ik praat je graag bij! 

Altijd actueel in 2020 met de inhaakkalender

Kerst en pasen kent iedereen. Maar er zijn nog zoveel leuke andere momenten die jij goed kunt inzetten voor je bedrijfscommunicatie. Zo zorg je ervoor dat jij het hele jaar lekker actueel bent. Hartstikke spontaan, maar wel makkelijk in te plannen.

Download nu de 2020 inhaakkalender