5x wat je nog mist - voor het perfecte LinkedIn profiel

30 juli 2018 (Digital) Marketing

Je denkt misschien dat het er al best professioneel bij staat: je LinkedIn profiel. Toch vergeet je waarschijnlijk nog een paar dingen, als je je profiel écht wil inzetten voor de beste business kans van het platform: netwerken. Check ze alle 5, waarvan 1 supertip voor je top connecties.

Dat je nu helemaal ‘om’ bent om volop te gaan netwerken met je LinkedIn profiel, is logisch. Maar je moet het wel even goed doen, anders sla je de plank (alsnog) mis.

(Denk je nog steeds dat je LinkedIn profiel alleen goed is om te solliciteren? Lees dit dan eerst even.)

Met een - professioneel ingericht en ingezet - LinkedIn profiel zorg je dat mensen je online weten te vinden, dat ze meteen zien met wie en wat voor bedrijf ze te maken hebben - én zorg je dat je hele publiek je blijft herinneren en dat waardevolle connecties hechter worden.

“Maar… Hoedan?!”

Een 5x professioneler LinkedIn profiel, krijg je zo

Met de 5 beste business features voor je LinkedIn profiel - in deze volgorde:

1. Ben vindbaar (met je URL)

Zorg dat de URL van je LinkedIn profiel op maat is gemaakt. Maak je je LinkedIn profiel aan, dan krijg je een standaard gegenereerde URL (site-link). Vaak iets met een hoop willekeurige cijfers en letters. Maar dat gaat zakelijke relatie niet onthouden wanneer je het hem verteld, of overtikken in de URL-balk wanneer die op je business card staat.

Je wil een URL die niet eindigt met “3759373”, maar met “je-eigen-naam”

Hoe?

  • Rechts op je LinkedIn profiel pagina zie je “Contact en persoonlijke gegevens” met een blauw potloodje ernaast.
  • Klik en zie meteen bovenaan “Profiel URL” staan.
  • Pas het laatste gedeelte aan naar wens en klik “opslaan”.

Extra tip: zorg dat ook je contactgegevens via ditzelfde menu goed zijn ingevuld! Je wil namelijk niet alleen van offline naar online gevonden worden (met de juiste URL), maar ook andersom: iemand die je online tegenkomt moet je offline kunnen contacten of meer informatie over je kunnen vinden.

2. Ben herkenbaar (met je foto)

Oké, zeker niet de meest onbekende feature: je LinkedIn profielfoto. Het is de meest logische feature, maar ook de meest belangrijke feature.

Het is namelijk het eerste aangezicht wanneer mensen je vinden via “Who’s viewed my profile”, “People you may know” of ze je LinkedIn profiel opzoeken voor of na een meeting - de meeste gebruikte onderdelen van LinkedIn, weet je nog?

Zorg dus voor een professionele, duidelijk zichtbare en opgewekte LinkedIn profielfoto. En vergeet je omslagfoto niet! Kan er één zijn van je bedrijf, of van iets dat persoonlijk bij je past qua stijl – zolang het maar professionaliteit uitstraalt:

Extra tip: check even of je profielfoto openbaar is voor iedereen. LinkedIn heeft de mogelijkheid dat alleen je connecties je profielfoto kunnen zien, maar dat is natuurlijk niet handig wanneer een nieuwe connectie je opzoekt – en daar niks herkenbaars ziet. Komt bovendien niet erg professioneel over. Even checken dus, via je instellingen.

3. Ben direct helder (met je samenvatting)

In één oogopslag (veel meer tijd neem je nou eenmaal niet op LinkedIn, om even een profiel te checken) moet duidelijk zijn:

  • Wie je bent.
  • Wat je doet.
  • Waar je (bedrijf) voor staat.

Natuurlijk is dat de hele inhoud van je LinkedIn profiel - als een soort digitaal CV, met je opleidingen, werkervaring en dergelijke. Maar wat je wil is de hele inhoud in een oogopslag helder hebben, omdat praktisch niemand door al die info meer gaat scrollen. Geen tijd! Richt het dus in als visitekaartje, liever dan een CV.

Zorg voor een goede samenvatting die die 3 onderdelen omhelst, in een paar zinnen. Let ook op de kopregel die LinkedIn voor jou genereert - “Hoofd Marketing bij SoftwareMatch” bijvoorbeeld - en pas die zo nodig aan, via het potloodje naast je profielfoto.

4. Ben aanwezig (met updates)

Tot nu toe heb je je LinkedIn profiel ingericht op inhoud. Maar dit digitale visitekaartje is geen statisch monument, het is een levend organisme. Zet je profiel dus aan het werk - en laat aan de buitenwereld zien wat je in huis hebt:

  • Deel of like wat je (op professioneel vlak) interessant vindt.
  • Geef updates over mooie prestaties binnen het bedrijf.
  • Laat zien wat je vandaag aan het doen bent, en hoe enthousiast je bent.

Extra fijne feature van LinkedIn’s algoritme: LinkedIn geeft altijd voorrang aan dit soort particuliere posts in z’n newsfeed. Zulke berichten krijgt iedereen in je netwerk dus zeker te zien! Zo zorg je dat je (bedrijf) gegarandeerd gezien en onvergeten blijft - in plaats van dat je verdwijnt onderin de la met visitekaartjes - én het zorgt er automatisch voor dat men iets meekrijgt over je wat je allemaal doet en kan.

Over die vaardigheid gesproken, daar kun je nog meer mee…

5. Bind je beste connecties (met aanbevelingen!)

In alle netwerk-situaties is de gouden regel én de beste manier om te binden: “ik doe iets voor jou, jij doet iets voor mij”. Dat geldt precies zo voor je digitale netwerk. Gebruik je LinkedIn profiel daarom voor aanbevelingen en onderschrijvingen.

Niet alleen om te krijgen, maar (vooral) ook om in eerste instantie te geven. Krijgen doe je daarna vanzelf: zo werkt ons beleefdheidsmechanisme nu eenmaal - en zo werkt precies dat “ik doe iets voor jou, jij doet iets voor mij” mechanisme.

Netwerken at it’s finest, en de beste manier om waarde te leveren aan je connectie - wat jullie band versterkt:

  • Heb je connectie gemaakt, check dan welke ‘Vaardigheden’ deze persoon heeft aangemerkt voor zichzelf.
  • ‘Onderschrijf’ er een paar, gerelateerd aan jullie samenwerking.
  • Check dan ook het hoekje ‘Aanbevelingen’ en laat er één achter bij je connectie. Ook hier geldt: geven is krijgen.
  • Is geven even niet vanzelf krijgen? Je kunt ook om een aanbeveling vragen. Wel alleen maar doen als je er zelf ook één achtergelaten hebt!

Extra tip: wat natuurlijk ook altijd goed werkt voor binding, is reageren op updates van anderen. Like de promotie van een klant, reageer op goed nieuws van een collega-bedrijf. Zij blij, jij weer in het vizier.

Aan de slag! Maar klik éérst op...

Helder hoe je LinkedIn profiel je helpt netjes te netwerken? Mooi. Klaar om de 5 fijnste features daarvoor door te voeren? Heel goed. Maar wacht nog heel even voor je dat doet. Klik éérst even op de knop naast “Profielwijzigingen delen”.

Alle aanpassingen die je verricht aan je profiel worden namelijk automatisch gedeeld met jouw netwerk. Zet dit uit, zodat je volgers je praktische aanpassingen niet zien, via je instellingen.

En vergeet je collega’s niet!

Onderschat dit hele LinkedIn profiel professionaliseren vooral niet. Het is het gezicht van je hele organisatie dat het verschil maakt, niet alleen jouw (inmiddels) professionele koppie. Zorg dus dat ál je collega’s hun LinkedIn profiel professioneel aanpakken, als één organisatie, met bovenstaande tips.

Én, voor absolute uniforme professionaliteit: 

  • Maak met z’n allen een “bedrijfs-profielfoto” voor die professionele eenheid.
  • Deel ook dezelfde (of soortgelijke) omslagfoto, die past bij jullie organisatie.
  • Check elkaars samenvatting, en hou ‘m netjes in jullie corporate stijl.
  • Deel nieuws uit eigen organisatie: een nieuwe klant, een nieuwe collega of een interessante team-workshop.

Wat dan nog mag helpen:

Deel dit artikel onder al je collega’s. Print ‘m uit, hang ‘m op in de kantine, maak er een slinger van door het hele kantoor: verlicht je hele organisatie, en profiteer met z’n allen. En als je toch bezig bent: doe hetzelfde met dit E-Book overzicht van alle 10 tips voor een succesvol LinkedIn profiel (staat ook erg goed in die slinger, zeker weten).

Download het E-Book "10 tips voor een professioneel LinkedIn profiel"

Wil je graag aan de slag met LinkedIn maar heb je geen idee hoe je moet beginnen? Download dan ons E-Book en creëer in no-time een professioneel profiel.

Download het E-Book