randstad-zuid-1200x580 bijgesneden

Waarom business in Limburg (wel) meetelt – enter “Randstad Zuid”

14 februari 2019 (Digital) Marketing

Ja, we lijken een aanhangsel op de kaart. Maar kijk je geografisch groter, dan zijn we opeens het centrum van Euregio. Met even grote en succesvolle bedrijven als de Hollandse Randstad, de grote voorgetrokken broer. Maar we hebben méér: locatie, innovatie en ja, dat typische karakter. Een pleidooi voor “Randstad Zuid”, van het (toch niet zo) kleine broertje.

Onze regio – ja dat mogen we zeggen, Exitable is 10 jaar geleden geboren en getogen in Limburg – staat bekend om rapper Sjors, Jos van Rey, PVV en boerenvlaai. Om stereotypes, omstreden types en, tja, een heel lekker gebakje.

Het staat niet bekend om economische groei, “maakindustrie” en innovatie. Toch zou dat zo moeten zijn. Vergeet Sjors, Jos en Geert (niet de vlaai, nee). Enter Limburg “Randstad Zuid”.

Ja, zo hoogdravend willen we gaan. Want het mag wel eens. Limburg is – mede dankzij het ingetogen en (trots!) bescheiden karakter van de Limburgers – een aardige underdog in Nederland.

Terwijl Limburg – als karakteristieke provincie – en business in Limburg – als verrassend succesvolle factor – toch echt eens op een voetstuk gezet mogen worden. Recht naast z’n overbekende en zeer geliefde grote broer, de Hollandse Randstad; het business epicentrum van “de Hollenjers”.

Geen concurrentie, geen wedstrijd, geen wapenwedloop. Alleen eindelijk een open en eerlijk, volledig onthullend beeld van wat hier stiekem allemaal aan de hand is. In dit business epicentrum van de Euregio; “Randstad Zuid”.

“Randstad Zuid” – Kan ik dat zeggen? Ja, dat kan ik zeggen.

Oké, die “Randstad Zuid” term is een beetje gejat van het ‘strategisch actieplan voor een stedelijk netwerk Zuid-Limburg’ van prof. dr. Luc Soete. Maar het gaat om het idee. En dat is hetzelfde als dat van prof. Soete:

“Zuid-Limburg is vanuit Den Haag bekeken, een randstad; juist zoals de Randstad vanuit Zuid-Limburg bekeken een randstad is. Zoals de Randstad is Zuid-Limburg ook een sterk verstedelijkt gebied met een hoogwaardig, driedimensionaal ‘groen hart’.”

Alleen denk ik liever nog iets groter. Volgens mij zouden we namelijk niet alleen Zuid-Limburg, maar heel Limburg een tweede Randstad kunnen noemen. De argumenten, doorgetrokken op die van prof. Soete:

  • We hebben een “geconcentreerd aantal bedrijven”. Limburg huist 84.490 bedrijven, waarvan 4.675 grote bedrijven, die gestaag groeien met gemiddeld 3%, volgens de laatste cijfers.

  • MKB telt voor 2.650 bedrijven, 59.000 arbeidsplaatsen, en een waarde van 5,6 miljard euro (BNP). “Het fundament van het Limburgse economische succes”, volgens Business Developer Rob Pijpers.

  • Bovendien "ligt de productie veel sectoren op een hoog niveau en is de economische dynamiek groot”, zegt Thijs Geller, sector- en regio econoom bij ING.

  • Onze regionale economie groeit in 2019 dan ook voor het zesde jaar op rij.

  • Limburgse werkloosheid daalde tot 3,5% in 2019, en blijft daarmee al 5 jaar onder het landelijke niveau.

  • 8 Limburgse bedrijven stonden in 2017 in de Nationale MKB innovatie Top 100, waaronder de #1.

  • Het Limburg Business Development Fonds is een van de meest actieve investeringsfondsen in Nederland.

  • Wat betreft de ‘verstedelijking’ van die Randstad: in een straal van 100 km rondom Maastricht is een evenredig aantal inwoners te vinden als in een straal van 100 km rondom Amsterdam. (Alleen is het hier wat beter verdeeld.)

  • Ons ‘groene hart’ betreft het bekende Limburgse Heuvelland, de Brunssummerheide, het Maasland, de Voerstreek en maar liefst 3 nationale parken.

  • En op dezelfde afstand als de Hollandse Randstad ligt – ongeveer 2 uur reizen – omringen wij ons met nog 5 van zulke business regio’s:

    randstad zuid

Need I say more?

Groei, grote bedrijven, locatie, innovatie – en vlaai.

Oké, nog een beetje meer dan. Iets over de tientallen wereldmarktleiders binnen onze provinciegrenzen, Euregionale samenwerkingen, het succes van locatie en logistiek, en hoeveel kennis en innovatie we stiekem herbergen.

Locatie

Prof. Soete zei het al. Vanuit hier is regio Den Haag een randstand, en vanuit daar zijn wij een randstad. Althans, zo zou het moeten zijn. Want onze locatie, is ons grote voordeel. En dat hebben veel internationals al lang in de gaten. Zowel van Limburgse bodem, als degenen die naar Limburgse bodem toe zijn gekomen.

Denk ten eerste aan de grootste businesses van Limburgse oorsprong: DSM, VDL Nedcar en de bourgondische supermarkt Jan Linders (voor wie we al jaren mooi werk mogen leveren).

Maar het grootste aandeel van mega multinationals in Limburg zit ‘m in de bedrijven die hun Europees hoofdkantoor, distributiecentrum of klantcentrum hiernaartoe haalden. Vodafone, Sabic, H&M, Mercedes Benz, Volvo, DHL en Exxonmobil zijn een paar bekende.

En dan is er nog de euregionale samenwerkingen die we kunnen aangaan vanuit deze geografische luxepositie. Daardoor hebben we volgens prof. Soete:

“Regionale flagships op het gebied van e-mobility, circulaire economie, duurzame energie en sociale innovatie.”

Een voorbeeld: de Einstein Telescoop, een meetstation om zwaartekrachtsgolven te detecteren, om meer inzicht te krijgen in donkere materie. Cool spul. En Limburg is in de running om hem hier te vestigen.

Allesomvattende conclusie van Thijs Geller, de regio econoom:

"De bereikbaarheid over weg, water, spoor en lucht en het grote achterland maken Limburg een gewilde vestigingslocatie."

Innovatie

Je denkt nu waarschijnlijk eerst aan regio Eindhoven, waar de High Tech Campus hoge ogen gooit. Ook maar één scheet over de grens van Noord-Limburg, maar niets eens wat ik bedoel. Limburg heeft z’n eigen innovatiecampus: de Brightlands Campussen, waar “in triple-helix omgevingen gewerkt wordt aan Slimme Diensten, Gezondheid, Voeding en Materialen”. Ook cool, en super innovatief.

Net als onze andere innovatie- en kennisinstituten:

  • Universiteit Maastricht (UM), de “meest internationale universiteit”, waar onderwijs en onderzoek centraal staat.

  • Open Universiteit in Heerlen, een samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen.

  • en Maastricht UMC+ (MUMC), het academisch ziekenhuis waar internationaal gezondheidsonderzoek gedaan wordt.

gelegen op de Brightlands Maastricht Health Campus; waar MUMC, de UM en meer dan 100 bedrijven gespecialiseerd in innovaties en technologie op het gebied van gezondheidszorg samenkomen. “Waar wetenschap en ondernemerschap aan elkaar gekoppeld wordt”, noemt CEO Cobbenhagen het.  

En vlaai

Oké, even een tandje terug. Ja, we zijn dus die “Randstad Zuid” met z’n eigen innovaties, groene hart, steden, grote bedrijven en ook nog eens die handige locatie om al die multinationals aan te trekken. Maar we zijn óók de plek van onze typische karaktertrekken en iconische kenmerken – zoals:

  • vlaai – “vloai, v - l - o - a - i

  • nuchterheid – “doot mer normaal, den duise al gek genog

  • bescheiden trots – we schreeuwen niks van de daken, maar dat maakt ons niet minder fier.

  • zachtheid – onze “g” is als ons karakter.

  • bourgondisch door het leven gaan – het stopt niet bij vlaai, alles wat lekker smaakt gaat erin.

  • gezelligheid – het verenigingsleven en saamhorigheid is hier nog lang niet op z’n retour.

  • en; even wennen, maar dan hoor je er helemaal bij.

Én Fortuna Sittard

Tja, we vergelijken onszelf graag met Fortuna Sittard. Is een intern dingetje. Fortuna en wij delen namelijk dezelfde hooligan, Danny. Maar er is meer...

Fortuna komt uit het hart van de provincie, is niet heel groot maar wel bekend, altijd een geduchte tegenstander, wordt als sympathieke club gezien, heeft een grote gunfactor, altijd nuchter, maar doet stiekem in de (sub)top van de Eredivisie mee en is in alle gevallen een trotse club, zonder daar hoog mee van de toren te blazen.

Dat vat de Limburger, en de business in Limburg, zoals Exitable, wel mooi samen volgens ons.

Alleen hebben we dat laatste – hoog van de toren blazen – vandaag tóch een beetje gedaan. Maar het mocht ook wel eens. Even die reality check voor business in Limburg. Wij zijn er geboren en getogen, niet meer weg te krijgen, en onwrikbaar trots op deze regio. Dus wij kunnen het weten: wij zijn best goed bezig. Zonder scheef oog naar de Randstad – voor de zekerheid; we love you, bro’s fo life 👊 – maar met een even open als trotse blik op onze eigen “Randstad Zuid”.

Gewoon voor een keertje.

En nu doen we weer normaal, den doon we al gek genogHoije

“Limbo Bullshit Bingo” - de ergste kantoortermen in 't Limburgs

Kantoortermen zitten steevast op gevaarlijk terrein. Van die typische woorden die je dagelijks voorbij hoort vliegen, en die je elke dag een beetje verder op de kast jagen. Wat zeggen die mensen nu eigenlijk? En vooral: weten ze het zelf wel?

Meer lezen