De beste (niche) social media voor jouw business

De beste (niche) social media voor jouw business - in 3 stappen

25 juli 2018 (Digital) Marketing

Waar Facebook langzaam tot het verleden behoort, hebben niche social media de toekomst. Goed nieuws voor bedrijven, want dat zijn veel kleinere (en daarmee effectievere) vijvers om in te vissen! Maar op welk sociaal niche kanaal zit jouw doelgroep - en dus klantenbestand? Ontdek het, en ga er direct mee aan de slag, door 3 vragen te beantwoorden.

De juiste mensen (en potentiële klanten) bereiken voor je product of dienst, is een kwestie van weten wie jij (als organisatie) bent, waar je voor staat, wat je expertise is, en wat je precies aanbiedt. Wat er specifiek is aan jou(w product of dienst). Pas dan kun je weten in welke specifieke niche social media vijver jij moet gaan vissen.

(“Niche-wie?” Lees hier wat “niche social media” precies is – en waarom het beter werkt dan Facebook.)

Wie ben jij?

Sta even goed stil bij wat jouw bedrijf verkoopt, aanbiedt of wil bereiken. De verkoop van fietsen in je fietswebwinkel, het aanbieden van voedingsadvies in je diëtistenpraktijk of het bereiken van studenten voor je scholengemeenschap?

Bekijk je bedrijf en je ‘product’ en expertise even grondig. Welke afdelingen zijn er allemaal binnen de school, welke stappen moeten er gezet worden voor de levering en verkoop van fietsen en welke nieuwe voedingshypes waren er rond in de wereld? Wat kan jij wat anderen niet kunnen? Is jullie bedrijfscultuur karakteristiek?

Ben je even heel bewust van die gegevens, en alle karaktertrekken en kenmerken van jouw organisatie – van wie jij bent, als organisatie – om antwoord te krijgen op waar je moet uithangen om de klant te bereiken die daar naadloos op aansluit.

Wat is dus jouw (niche) social media kanaal?

Dat ben jij. Helder. Tijd om stil te staan bij degene aan de andere kant van de lijn: je klant. Als je dat even goed doet - in 3 stappen - krijg je vanzelf het antwoord op de vraag welk niche social media platform het beste past bij jouw bedrijf, en jouw klant!

1. Wie is jouw klant?

Denk even niet aan de grote massa (“iedereen op Facebook”), omdat je zoveel mogelijk klanten wil. Facebook is een te grote en te drukke vijver. Als je echt nieuwe klanten wil (uiteraard, wie niet) zul je juist kwalitatief moeten gaan denken, niet kwantitatief. Start je vanuit kwaliteit (op 1 type klant richten), dan komt die kwantiteit (veel klanten) vanzelf.

Denk dus eens aan het specifieke type persoon dat interesse moet hebben in - en perfect past bij - jouw product,:

  • Wat voor iemand is dat?
  • Welke leeftijd?
  • Welk geslacht?
  • Welk opleidingsniveau?
  • Waar is hij mee bezig?
  • Wat houdt hem bezig?
  • Wat doet hij graag?
  • Waar hangt hij uit - in het echte leven, en dus ook digitaal?

(Vergeet de regel hier niet: ook zakelijke klanten zijn menselijke klanten - en kun je dus terugbrengen tot een type persoon!)

De antwoorden op al deze - en meer van dit soort - vragen, vormen je persona: 1 (of meerdere!) type(s) klant(en) die staat voor je hele doelgroep - en uiteindelijk voor je klantenbestand. Het is de personificatie van de mensen die je wil bereiken. Het maakt je klant menselijk, of dat nu een particuliere of zakelijke variant is.

Aan de andere kant van de lijn zit altijd net zo’n menselijk mens als jij. Onthoudt dat - en je hebt een mooi begin gemaakt; een specifieke klant om het juiste specifieke platform bij te matchen.

2. Welke online platformen passen daarbij?

Voor elk specifiek potje is tegenwoordig dus een social media dekseltje te vinden. Bijvoorbeeld, een greep uit de collectie niche social media - voor een paar typische persona’s, die zomaar eens in jouw straatje zouden kunnen passen:

  • Is je klant een fanatiek hardloper tussen de 30 en 45, dan vind je hem op de app Runkeeper.
  • Gaat hij liever wielrennen, dan gebruikt hij gegarandeerd Strava – om z’n tours te loggen en vergelijken.
  • Is je klant een fervent festival- en concertganger, dan kent hij het platform Bands in Town en de Last.fm community.
  • Is het een jongere die van reizen houdt, dan moet je bij het jongeren-reisplatform Wander zijn – groot geworden met Youtube.

(Kijk hoe TUI op haar niche social media platform (Wander) te zien is door Youtubers Serena & Laura op reis te sturen naar Zanzibar en er een winactie aan te koppelen - met 2 dikke vette linkknoppen naar TUI op de Wander pagina over Zanzibar.)

  • Actieve ouderen, vind je op PLUSonline - het succesvolle blog van PLUS magazine.
  • Klanten met groene vingers, vind je op de site of app Mijn Tuin.
  • Foodies en kookliefhebbers, waren rond etenstijd rond op de app Yummly.
  • De klant die wel een speciaalbiertje lust, heeft de app Untappd op z’n smartphone - en weet hem elk weekend te vinden.
  • Wereldreizigers bezoeken het sociale reisplatform Trover.
  • Gamers vind je op de site of app Twitch.tv - waar ze kijken naar andere gamers in actie.
  • Meiden en jongens tussen de 8 en 16 jaar kennen Musical.ly - de creatieve video deel app - en zijn er weg van.
  • Jongens tussen 7 en 12 gebruiken de app Lego Life - voor Lego inspiratie en de Lego community.

strava

Zo specifiek kan het dus zijn! Wees daarom niet bang om je persona(‘s) in een specifiek hoekje te zetten. Overal is wel een sociaal niche kanaal voor te vinden, en je vindt er gegarandeerd (potentiële) klanten. Zoek dus gerust verder naar jouw niche social media, als je persona nog niet helemaal in bovenstaande lijst terug te vinden is.

Het enige wat je nu nog moet doen om jouw klanten op jouw kanaal te binden, is de associatie vinden tussen jouw bedrijf en het platform. Oftewel: wat doe je daar, als je eenmaal je platform hebt gevonden? Belangrijk!

3. Wat doe jij daar?

Je hebt die fietsenwebwinkel. Je persona’s zijn ‘succesvolle man tussen 35 en 55 die fanatiek aan wielrennen doet’ en ‘actieve 60-plusser die bij elke zonnestraal z’n e-bike van stal haalt’. Waar hangen zij (en jij) dus uit? Antwoord, gebleken uit stap 2: op de app Strava (voor de succesvolle wielrenner) en het blogplatform PLUS online (voor de actieve e-biker).

Dat is al helder. Maar wat doe jij daar dan, om hun interesse te wekken? Wat je wil! Wees creatief en blijf ook hier weer dicht bij jezelf als bedrijf (denk even terug aan stap 1!):

Wat is je expertise?

– Fietsen. Dat is wat je te bieden hebt.

Wat (voor relevants) heb je in te brengen?

– Goed advies over het afstellen van je stuur, of het zuiniger rijden met je fiets-accu bijvoorbeeld. Dat kan een (eventueel gesponsord) blog artikel op PLUS online worden. Zolang het maar relevant is!

“Maar ik heb geen inspiratie / tijd / de know-how om iets relevants te melden!”

Misschien heb je het te druk met fietsen verkopen om tijd te steken in een goed blogartikel over e-bikes. Of weet je echt niet hoe je zo’n advies leuk inpakt, passend bij je platform.

Misschien ben je niet eens een fietsenverkoper, maar een accountantsbureau en weet je helemaal niets over fietsen, maar zit je persona (hippe, succesvolle, jonge, fitte professional tussen 30-50) wel middenin de wielren-niche.

No worries.

Denk even (creatief) verder. Denk aan advertenties, kortingsacties, aanbiedingen, evenementen die je kunt sponsoren… Denk aan:

Wat is (nog meer) interessant voor je klant?

– Een kortingsaanbieding op een reserve accu voor de nieuwsbrieflezers van PLUS Online, of een gratis lichtgewicht fietsbel voor Strava-gebruikers.

Waar kan ik (nog meer) aanhaken op dit platform?

– Misschien organiseert PLUS Online evenementen die je kunt sponsoren (“mede mogelijk gemaakt door…”), of waar je te vinden bent met een stand waar je gratis e-bike advies uitdeelt. Van digitaal naar live contact met je nieuwe klanten!

Denk verder, wees creatief!

Dus

Denk - 1 - aan jezelf als bedrijf (welke inhoud kan ik bieden) - 2 -  aan je klant die dat interessant moet gaan vinden (in welke vorm giet ik dat) en - 3 - aan het niche platform waar je mee gaat werken (wat zijn de opties).  

Zolang je die associatie met het niche platform maar maakt, in welke vorm dan ook; of dat nu eigen content delen, een advertentie plaatsen of een complete blog-rubriek verzorgen is. De gebruiker van het platform linkt jouw merk aan zijn passie - en de binding is compleet! 

Download het E-Book "Aan de slag met Inbound Marketing"

Wil je graag aan de slag met Inbound Marketing maar twijfel je ook nog, haal uit ons E-Book de volgende hanvdvaten voor het starten van je eigen Inbound Marketing traject

Download het E-Book