design-sprint-voor-overheidsinstanties

4 redenen waarom een Design Sprint dé oplossing is voor overheidsinstanties

15 mei 2019 (UX-) Design

Wil je in hoog tempo een product (door)ontwikkelen dat impact heeft op de doelgroep en barst van innovatie? Geef de design sprint dan een kans!

1. Grote gebruikersgroepen

Een overheidsinstantie heeft vaak te maken met grote én verschillende gebruikersgroepen. Dit betekent dat ontwikkelde producten direct gebruikt worden door heel veel mensen, en dat brengt risico’s met zich mee. Faalt het product, dan faalt het direct goed.

Met een design sprint verklein je dit risico enorm. We testen namelijk binnen 4 dagen de ontwikkelde ideeën aan echte gebruikers. Voordat er maanden ontwikkelwerk in een project zit, weet je dus zeker dat het product aanslaat bij de doelgroep. En dat geeft een goed gevoel 😄

Deze 1 op 1 gebruikerstesten worden gedaan met minimaal 5 mensen uit de doelgroep. Dit zijn bij voorkeur verschillende typen mensen om een zo realistisch mogelijke weerspiegeling te hebben van de doelgroep. We stellen niet zomaar vragen, maar laten ze een echt prototype testen, om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van het effect van de oplossing.

2. Grote, concrete en impactvolle uitdagingen

Door wetswijzigingen, nieuwe regelgeving, veranderingen in cultuur en maatschappij, zijn er bij overheidsinstanties regelmatig grote, impactvolle uitdagingen waar iets mee gedaan moet worden. Vaak zijn dit projecten met een krappe deadline, waardoor efficiëntie en snelheid vereist is, iets dat zeker in een overheidsomgeving niet altijd even makkelijk is.

Laat nou juist dat de kracht van een design sprint zijn. Een design sprint gaat uit van een concreet probleem of uitdaging, en biedt een helder, vast proces richting een gevalideerde oplossing, supersnel! In dezelfde tijd dat bij een ander project een briefing is geschreven en de eerste meeting is gepland, zijn er in een design sprint al oplossingen bedacht én getest bij de doelgroep.

Hoe groter het risico, hoe groter de impact van een oplossing, hoe geschikter een design sprint.

3. Veel verschillende betrokken partijen

Grote projectteams, veel verschillende functies en mensen. Overheidsinstanties staan niet bepaald bekend om hun efficiëntie en snelheid. Een project gaat vaak over meerdere lagen binnen de organisatie en vaak zijn er meerdere personen die ‘er nog iets van moeten vinden’. Lastig, zeker voor iemand die snel vooruit wil.

Het proces van de Design Sprint gaat hier heel strikt mee om. Iedereen die iets van de oplossing moet vinden wordt betrokken en er zijn strikte regels over het deelnemen in een design sprint. Zo is er één persoon (de decider) die beslissingsbevoegd is en keuzes moet maken. Verder is er een no-device policy en verwachten we van deelnemers dat zij tenminste twee volledige dagen aanwezig zijn om deel te nemen. Dit zorgt ervoor dat we binnen het sprint team op elkaar zijn ingespeeld, iedereen gefocust is, én we binnen het team beslissingen kunnen maken. Het product wordt zo een echt team-effort 👨‍💻👨‍💻👨‍💻

4. Innovatiemogelijkheden

Overheidsinstanties hebben alle ingrediënten om innovatie toe te passen op hun producten, maar hoe doe je dit structureel? Met dergelijke gebruikersgroepen is innovatie relatief makkelijk toe te passen. Toch lijkt innovatie vooralsnog ongrijpbaar.. of toch niet?

Een Design Sprint is gebaseerd op de design thinking filosofie, dat natuurlijk alles te maken heeft met innovatie. De eerste 2 dagen van de Design Sprint staan dan ook helemaal in het teken van het probleem / de uitdaging begrijpen, en zoveel mogelijk manieren vinden om dit op te lossen. De oefeningen die in een Design Sprint worden toegepast stellen zelfs de minst creatieve personen in staat innovatieve ideeën te bedenken en te visualiseren.

Dusss ambtenaar, aan de slag met design sprints?

Natuurlijk moet je organisatie er wel voor open staan. Maar wil jij in hoog tempo een product (door)ontwikkelen dat impact heeft op de doelgroep en barst van innovatie? Geef de design sprint dan in je volgende project zeker een kans 🙂

Zelf aan de slag met het Value Proposition Canvas

Vul hem in met je zelf samengestelde 3-koppige UX team. Alles wat je verder nog nodig hebt is een geboekte ruimte, een uur van ieders tijd, en een stapel sticky notes. De gebruiksaanwijzing zit in de download.

Download het pakket