nieuws-updates-17

Dit deden wij online in 2019

23 december 2019 (Digital) Marketing

Wat doen wij als we iets willen weten? Googelen natuurlijk! Jaarlijks publiceert Google de meest voorkomende zoektermen van dat jaar. Een hartstikke leuk lijstje (vind je hier), die je ondertussen via radio en tv wel kent. Wij blikken liever terug op wat we nog meer deden in de wondervolle online wereld. Wat zijn denk je de meest bekeken YouTube advertenties? Of welke Instagram post ging viraal? Je leest het hier!

We praten tegenwoordig niet alleen meer bij het koffiezetapparaat of tijdens het afwassen. We praten en luisteren overal. Via desktop, mobiel, tablet, via Facebook, Instagram en Twitter- of, als je wat jonger bent, Snapchat en TikTok. Via WhatsApp en nieuwswebsites. Of via de ontelbare andere online platformen. 

Informatie vliegt ons om de oren. Maar af en toe zit er een pareltje tussen. Zo'n stukje content dat iedereen ziet, omdat het miljoenen keren bekeken, gedeeld en geliked wordt. Voor ons als marketeers het absolute droombeeld. En daarom kijken we graag naar de absolute toppers van het afgelopen jaar - wie weet zit er nog inspiratie voor je bij. 

Top 5 meest bekeken YouTube advertenties

  1. Not Everything Makes the Cut – Amazon Super Bowl LIII Commercial
    • Goed voor zo'n 40 miljoen views 🤯
  2. The Elevator - 2019 Super Bowl Commercial - Hyundai
  3. We Believe: The Best Men Can Be - Gillette (Short Film)
  4. Introducing iPhone 11 - Apple
  5. The Internet of Things presents - #LikeABosch
    • Veruit mijn persoonlijke favoriet 😎

Top 5 meest gelikete foto's op Instagram

  1. Die ene van dat ei 🥚
    • Ondertussen alweer goed voor meer dan 54 miljoen likes 
  2. Die ene met die bomen 🌳
    • Mooi initiatief, voor elke 5 miljoen likes worden 500 duizend bomen geplant 
  3. Die ene die Instagram deed crashen 💥
    • Een selfie van Jennifer Aniston met de cast van Friends die zoveel likes en followers teweeg bracht dat het platform meer dan een uur uit de lucht was
  4. Die ene met The Rock 🗿
    • Een ouderwetse feel good post van Dwayne The Rock Johnsen van zijn bruiloft op Hawaii
  5. Die ene over die andere bruiloft 🏖️
    • RTL Boulevard zal vast meer details hebben

Top 5 meest gebruikte hashtags op Instagram

Dé wereldwijd meest gelikte foto posten, dat is natuurlijk geen makkelijke opgave. Maar inspelen op de meest gebruikte hashtags, is een stuk eenvoudiger. Dit zijn diegene die we het meest gebruikten in 2019:
  1.  #love 💕
    • Maar liefst 1.2 miljard (!) keer gebruikt  
  2. #instagood 🙅
    • Een hashtag die eigenlijk niks betekent, maar vooral bestaat om meer likes te krijgen. Gebruikt in ruim 704 miljoen posts. 
  3. #photooftheday 📸
    • Is elke dag weer relevant! Daarom is hij misschien ook een keer of 479 miljoen gebruikt.
  4. #fashion 👠
    • Mode wordt wel eens bestempeld als de motor van de economie, en het is ook een motor in Instagram. Deze hashtag is in 2019 circa 457 miljoen keer bij een post geplaatst.
  5. #beautiful 💁‍♀️
    • Want ondanks alles, blijft de wereld mooi - met 445 miljoen keer #beautiful in 2019. 

Top 3 meest gestreamde Spotify artiesten

  1. Post Malone
    • En meteen mijn persoonlijke favoriet. Dit jaar heb ik 'm mogen zien optreden in Amsterdam, awesome! 🤘
      • Was er nu maar een app waarmee ik dit had kunnen inchecken 😇
  2. Billie Eilish
    • Iemand die we in 2018 nog niet eens kende 🤯
  3. Ariana Grande
    • Ze is zelfs de meest gestreamde vrouwelijke artiest van het decennium 😲

Benieuwd naar wie jij in 2019 het meeste luisterde? Check het hier!

Meest gedeelde Tweets

  1. Yusaku Maezawa loonde 1 miljoen Yen uit aan 100 willekeurige mensen die zijn post retweette
    • En dat bezorgt hem dankzij 4,4 miljoen retweets een eerste plek 🐦
  2. En de rest zal ik jullie besparen want het gaat allemaal om na-apers - uhh... ik bedoel filantropen en weldoeners

Top 3 meest gevolgde TikTok gebruikers

  1. TikTok zelf 🎵
    • Ja, het eigen account van TikTok heeft verreweg de meeste volgers: meer dan 35 miljoen
  2. Loren Gray 👩
    • Nooit van gehoord? Ik ook niet. Toch is ze schijnbaar een populaire social media personality met meer dan 55 miljoen gecombineerde volgers (TikTok, Instagram & YouTube samen)
  3. Baby Ariel
    • Geboren in 2000 en alweer bijna 20 jaar oud, damn 🕐 🕖 🕙

Top 5 favoriete social kanalen 

Dan weer even terug naar ons eigen kikkerlandje. Want in 2018 bleek al dat Facebook in gebruikers begon in te leveren. En dat zette in 2019 verder door. Belangrijke trends om in de gaten te houden, want jij wil natuurlijk je effort inzetten waar je doelgroep zich bevindt. Nou, dit zijn de meest gebruikte kanalen in 2019, volgens onderzoek van newcom:

  1. WhatsApp
    • Met 11,9 miljoen Nederlandse gebruikers de absolute topper van 2019.
      • Heb jij al een WhatsApp for Business account?
  2. Facebook 
    • Met 10,1 miljoen Nederlandse gebruikers, is Facebook met 6 procent afgenomen ten opzichte van 2018. Die daling vindt met name plaats bij gebruikers onder de 40 jaar.
      • Dit zul je zeker in je social marketingstrategie mee moeten nemen. 
  3. YouTube 
    • Op een kleine dip in 2015 na, groeit YouTube nog altijd in gebruikers: in 2019 maar liefst 8,7 miljoen Nederlandse gebruikers. 
  4. Instagram 
    • En ook Instagram blijft nieuwe gebruikers werven, in groten getale zelfs. In 2019 kende het 4,9 miljoen gebruikers: een toename van 20% ten opzichte van 2018! Belooft veel goeds voor het nieuwe jaar. 
  5. LinkedIn 
    • Ook LinkedIn blijft populair. In 2019 kende het netwerkplatform 4,6 miljoen zakelijke gebruikers. 

Top 5 meest gebruikte social kanalen 

Elke marketeer weet het: gebruikers en gebruik zijn zeker geen synoniemen van elkaar. Dus hoewel bovenstaand lijstje de meeste gebruikers heeft, is het niet vanzelfsprekend dat dit de platformen zijn die ook het meest gebruikt worden. Als we kijken naar de top 5 social kanalen met het meeste dagelijkse gebruik, krijgen we namelijk een ander lijstje: 

  1. WhatsApp 
    • WhatsApp blijft zijn plekje op nummer 1 verdedigen. Maar liefst 9,1 miljoen Nederlanders gebruikten WhatsApp dagelijks in 2019. We zeggen het nog een keertje: gebruik jij WhatsApp for Business al? 
  2. Facebook 
    • De afname in dagelijks gebruik is bij Facebook nog verder gedaald dan het aantal gebruikers: 10% ten opzichte van 2018. Maar toch blijven een indrukwekkende 6,8 miljoen Nederlanders Facebook dagelijks gebruiken.
  3. Instagram 
    • Instagram haalt YouTube in 2019 in als het om dagelijks gebruik gaat. De populaire app wordt in 2019 maar liefst 26% vaker dagelijks gebruikt dan in 2018: 2,7 miljoen Nederlanders spieken dagelijks op hun Insta-tijdlijn. Instagram belooft in 2020 dus een steeds krachtiger middel te worden voor je social content en advertisement. 
  4. YouTube 
    • Ondanks dat Instagram 'm heeft ingehaald, groeit ook YouTube in 2019 in dagelijks gebruik. 2,4 miljoen gebruikers checken iedere dag video's op YouTube. 
  5. Snapchat
    • Kijk eens aan, een nieuwe speler in het lijstje. Snapchat heeft namelijk 1,3 dagelijkse gebruikers die foto's delen of bekijken. Maar daar gebeurt iets interessants, want hoewel dat een indrukwekkend getal is, neemt het dagelijkse gebruik toch licht af: 2% minder dan in 2018. 

En daar gaan we een kleine voorspelling overheen gooien. Want als je het ons vraagt, gaan we in 2020 een grote nieuwe speler op de markt zien, vooral in dagelijks gebruik - eentje die in 2020 plek 5 misschien wel bemachtigd en Snapchat uit de lijst werkt. Mijn collega Wanda vertelde er al eerder over: TikTok

Dit is onze online lijst der lijsten. Een terugblik die verraadt hoeveel impact de online wereld heeft op ons dagelijkse leven. En hoe groot het (potentiële) bereik van die online kanalen is. Dus, heb jij social media al een goede plek in je marketingstrategie gegeven? Nee? Gebruik ons er gerust voor! Met onze ervaring en up-to-date kennis, helpen we je graag om de meest vruchtbare social strategie op te zetten. 

 Neem contact met ons op!

Altijd actueel in 2020 met de inhaakkalender

Kerst en pasen kent iedereen. Maar er zijn nog zoveel leuke andere momenten die jij goed kunt inzetten voor je bedrijfscommunicatie. Zo zorg je ervoor dat jij het hele jaar lekker actueel bent. Hartstikke spontaan, maar wel makkelijk in te plannen.

Download nu de 2020 inhaakkalender