patricpetersen

Duizend nieuwe marketing trends in 2019 - “slechts 1 doet ertoe”

20 december 2018 (Digital) Marketing, 10 jaar Exitable!

Digitale marketing trends veranderen razendsnel. Elk jaar verdubbelt het aantal marketing tools, en ondertussen ontwikkelt de digitalisering door. Hoe vind je daar nog je weg in? - Door goed te kijken naar één van de belangrijkste marketing trends 2019 en 5x hoe je die toepast. Volgens Patrick Petersen, tijdens ons 10 jarig jubileum event ‘The Future is Now’.  

5 verschillende sprekers kregen het podium om hun kijk te geven op het thema ‘The Future is Now’, tijdens ons 10-jarig jubileum event. Want met de steeds sneller ontwikkelende digitalisering, lijkt het bijna niet meer bij te houden. Wat gebeurt er allemaal op digitaal marketing gebied? Wat staat ons morgen te wachten? En wat is relevant voor bedrijven die gewoon ‘mee’ willen, op marketinggebied?

Patrick Petersen gaf ons een paar vrij concrete antwoorden op die vragen. Hij is docent, auteur en consultant op het gebied van strategische online marketing voor onder andere IKEA en MTV - een gevierd en vaak genodigde gast om zijn zegje te komen doen.

Want hij heeft wat te vertellen. De praatgrage Rotterdammer is niet te missen. Meteen pakt hij aan het eind van de middag het (inmiddels ietwat ingedutte) publiek bij de lurven, en komt binnenvallen met een kraakhelder openingsstatement:

“Staat straks digitaal of de mens centraal?”

online-marketeer-patrick-petersen

Vragende blikken. Twijfelende fluister-geluiden. Is het een strikvraag?

Patrick laat het antwoord nog even in het midden. Om iets te kunnen zeggen over ‘straks’, moet hij namelijk eerst iets kwijt over ‘vroeger’. En waarom de marketing van toen niet meer werkt, maar bedrijven er desondanks in blijven hangen.

Deze marketing werkt niet meer

“Vroeger waren er heel veel P’s”, knalt Patrick het publiek in. Gelach. Of iemand ze nog kan opnoemen? “Wie het goed heeft, krijgt mijn boek”, blijft hij grappen.

Wat hij zegt mag dan lollig overkomen, Patrick weet dat hij een punt heeft. Wat de opgeleide senior (en soms zelfs junior) marketeers van nu geleerd hebben tijdens hun opleiding, geldt niet meer:

  • De 4, 5 of zelfs 7 P’s - die staan voor product, prijs, plaats, promotie, enzovoorts - kun je vergeten. Het belangrijkste onderdeel van nu valt er volledig in weg: internet. Het werd eerst nog een beetje halfslachtig onder ‘promotie’ geschaard, maar daar komen we gewoon niet meer mee weg, zegt Patrick.

  • Dan was er nog het AIDA model - attention, interest, desire, action - dat voor het gemak vertaald werd naar online. Kan niet meer.

  • Wat je verder deed was gewoon keihard sellen. Jezelf simpelweg aanraden in een advertentie. (Denk: “wij van WC eend, adviseren WC eend”.) Niet meer van deze tijd. “Advertentiemarketing is dood”, durft Patrick zelfs te stellen.

Het probleem, vat hij samen:

“Traditionele marketing werkt niet meer.”

Maar wat moeten we dán, in 2019? Waar zit het probleem ‘m in, en dus ook de oplossing?

Het marketing probleem van nu

“De ongeloofwaardigheid groeit”, zegt Patrick. En dat is meteen hét marketingprobleem van de (nabije) toekomst. De trend is al een tijdje aan de gang, maar zal in het komende jaar - en jaren - alleen maar prominenter worden.

Bedrijven staan met hun online marketing en aanwezigheid steeds verder van de mensen af, en dat maakt het lastiger om betrouwbaar en persoonlijk over te blijven komen. Hoe sterker de digitalisering dus inzet, hoe lastiger het voor consumenten wordt om jouw verhaal - “wij zijn de beste, word onze klant” - voor waar aan te nemen.

“Ondertussen zijn bedrijven nog steeds keihard aan het sellen”, zegt Patrick. Schijnbaar blind voor die geloofwaardigheids-ontwikkeling. Want dat roepen dat jij de beste bent, dat roep je nu dus tegen dovemansoren. Nee, kan zelfs tegen je werken.  

Daarnaast blijven organisaties dingen roepen die gewoonweg niet waar zijn, en dat komt ze in deze tijd duur te staan. Patrick:

“Je wordt er keihard om afgestraft. Kijk maar naar de ING kwestie, en naar politici die niet gecheckte feiten roepen op Twitter.”

Ongeloofwaardige boodschappen en feitelijke onjuistheden; die doen je dus de das om anno 2019. De vertrouwensband met je klant - cruciaal voor loyaliteit - is verbroken.

Maar niet verloren! Als je even meegaat in de juiste marketing trends 2019.

Dit is dé marketing trend 2019

Ja, er komt een generatie consumenten aan die niks gelooft van alles wat gezegd wordt op sociale en zelfs de reguliere media. En dan is er nog de golf Millennial managers die nu langzaam aan het roer van organisaties komt te staan. Allemaal jonge nóg sterkere voorstanders dan geloofwaardigheid, menselijkheid en eerlijkheid - in een tijd van steeds grotere afstand door digitalisering.

Hoe gaan we die schijnbare contradictie - mensen willen het steeds persoonlijker, bedrijven worden steeds digitaler - oplossen via onze marketingafdelingen? Een vraag die veel bedrijven nu lastig zullen vinden om te beantwoorden. Maar dat is het niet.

Patrick’s antwoord: “digital becomes human”.

Wat dat betekent? Dat je gebruik maakt van de digitalisering, om juist dichterbij je klant te komen als bedrijf. Om van mens tot mens te communiceren, niet van digitale corporatie tot consument. Je gaat terug naar de oeroude kern van alle communicatie en marketing, juist ook de digitale:

Menselijkheid.

Dat gaat het verschil maken het komend jaar: of jouw bedrijf de digitale revolutie en marketing trends 2019 aangrijpt om juist die menselijkheid terug te brengen in z’n marketing.

Patrick twijfelt of bedrijven daar klaar voor zijn:

“2019 wordt een heel spannend jaar.”

Gelukkig is het niet al te lastig om digitaal menselijk te maken, en om wél geloofwaardig, persoonlijk en betrouwbaar over te komen. Patrick biedt 5 oplossingen, die zichzelf al in de praktijk bewezen hebben.

5x digital becomes human marketing

Patrick heeft antwoord gegeven op z’n openingsvraag “staat straks de mens of digitaal centraal”: beide. Menselijkheid en digitalisering gaan juist samen op. De mens centraal, met digitale tools om daar te komen.

Dat is de oplossing van het marketing probleem van nu: de hele boel omdraaien, en digital juist inzetten voor human. Vermenselijking, dóór digitalisering. En de digital marketing tools om dat te doen, daar zijn er duizenden van. Letterlijk. In 2011 waren er nog een relatief overzichtelijk 150, in 2018 waren het er al circa 7000, in 2019 naar verwachting nog eens dubbel zoveel.

Hoe zet je dan de juíste digitale marketing tools in voor vermenselijking? 5 suggesties van Patrick himself, voor de beste marketing tools van de toekomst, inzetbaar voor dé marketing trend 2019: “digital becomes human”.

1. Geverifieerde reviews

“Mond tot mond reclame heeft de toekomst”, volgens Patrick. Het klinkt bijna oubollig, maar wordt weer actueler dan ooit in de komende jaren. Alleen; dan hebben we het natuurlijk wel over de digitale mond tot mond. Ook wel de review genoemd.

De review is hét geloofwaardigheids-stempel van nu, en van de toekomst. Zo ongeloofwaardig het overkomt als je jezelf aanprijst, zo geloofwaardig is je laten aanprijzen door anderen. Op de oprechte manier, via geverifieerde beoordelingen. Échte mensen, met een échte mening over je product of service. Tegenwoordig zie je weleens reviews van een restaurant nog vóór de opening.

Daar ligt je kans om klanten te winnen. En ja, dan moet je inderdaad wel kwaliteit producten en service hebben, om goede reviews te krijgen. Maar dat had je al, toch? Dan mag de wereld het daar gerust over hebben. Faciliteer daar dan ook in, via je digitale platform. (Denk aan: Facebook reviews of een review tool ingebouwd in je site zoals Klantenvertellen.)

2. Menselijke service

“Je klantenservice wordt het kernkanaal voor al je sales”, volgens Patrick.

Wat eerst een paar callcenter medewerkers in een hoekje van het bedrijf - of zelfs in een uitbestede organisatie - waren, wordt nu de kern van je marketing en sales. Service, menselijke service, wordt de sleutel tot geloofwaardigheid en persoonlijkheid.

Hoe digitaler verkoopplatformen namelijk worden, hoe meer behoefte er bij de klant ontstaat om toch even persoonlijk een vraagje te stellen over dat ene product. Is je klantenservice ver te zoeken, of alleen klaar voor standaard vragen en klachten - dan val je buiten de boot. Faciliteer je je klanten in het contact opnemen met iemand van je organisatie, dan heb je een enorme kans te pakken.

Manieren om dat te doen is je klantenservice niet weg te duwen achter standaardformulieren, maar juist je telefoonnummer op je homepage zichtbaar te hebben. Niet de kracht voor een compleet callcenter? Richt dan gerust op digitaler contact, zolang het menselijk blijft!

Niet via chatbots - die zijn passé, zegt Patrick - maar via WhatsApp for Business bijvoorbeeld. De ideale marketing tool van 2019. Snel, makkelijk, betrouwbaar, bereikbaar en menselijk contact voor alle klantvragen. In Azië is het fenomeen al een enorme hit, alleen gebruiken zijn geen WhatsApp maar WeChat.

3. De platformstrategie

Dit is ook weer een gevalletje ‘niet jezelf aanprijzen, maar jezelf laten aanprijzen’. Niet via reviews, maar via een compleet platform. Een digitale omgeving waarop je je klanten faciliteert om het samen over jouw merk of product te hebben. Elkaar adviseren over hoe ze je product gebruiken bijvoorbeeld. Een eigen fanclub creëren, dus.

Klinkt nu misschien nog wat abstract, maar Lego deed het, met groot succes. Brickipiedia is een platform dat zij zelf in het leven hebben geroepen, waarop hun klanten hun meest creatieve Lego creaties delen. Deze marketing aanpak redde hen van de ondergang.

Waar het eerst ging om zoveel mogelijk mensen bovenin de trechter gooien en dan een aantal klanten er onder uit laten rollen, gaat het in de toekomst om eerst een klein groepje - je klanten - te overtuigen, te betrekken en tot ambassadeurs te maken. Vanuit die kern wordt door een sneeuwbaleffect je publiek groter.

4. Merkwerkers

Eigenlijk is het heel makkelijk. Als je door digitalisering te zeer als een corporate instelling wordt gezien, laat dan de mensen die er werken en de bedrijfscultuur achter die grote muren zien! Coolblue heeft het al lang ontdekt, en zet z’n “merkwerkers” al sinds dag 1 in: altijd glimlachende, gezonde, jonge en fitte medewerkers.

Merkwerkers zijn dus de mensen achter de schermen van een bedrijf, die juist een centrale rol krijgen op de voorgrond, en zo (samen) het gezicht van je bedrijf worden. Via - raad eens - voornamelijk digitale kanalen. Die transparantie creëert geloofwaardigheid. De vermenselijking creëert een fikse gunfactor.

5. WOW mensen

Hier gaat het om een menselijk gevoel krijgen bij een product of dienst. Eentje die digitaal ver van je af lijkt te staan, maar door digitaal ontwikkelde tools juist weer dichtbij je zintuigen komen.

Patrick heeft het over VR - Virtual Reality - als marketing tool van de toekomst. Ja, met zo’n bril dus.

Denk aan digitale supermarkten, waar je met deze technologie schijnbaar werkelijk doorheen kunt lopen. Om producten aan te raken en uit schappen te pakken. Het maakt de afstandelijke digitale beleving weer menselijk.

Net als KLM, die het al inzet om reizen over de hele wereld dichtbij te brengen. Geen verre digitale droom meer dus, maar een digitale werkelijkheid. (Nog) geen werkelijke werkelijkheid natuurlijk, maar die volgt na de aankoop van zo’n - nu levendig en voorstelbaar geworden - reis. iFly heet het, en het is een hit.

Patrick verwacht bovendien dat de aankomst van de nieuw doorontwikkelde Google Lens een revolutie zal ontketenen op het gebied van marketing trends 2019.

Maar…

Van welke high tech tool tot simpel snufje je nu ook gebruik maakt, doe het in alle gevallen om één enkele reden: digitalisering vermenselijken. Dat is je kans om te overleven in de digitale marketingwereld van de toekomst. Blijf je “de WC eend” doen, dan ga je genadeloos buiten de boot vallen.

Of in z’n eigen woorden:

“Alles draait om digital trust.”

En:

“Hou van je klanten, dan houden je klanten vanzelf van jou.” 

Onthoud dat, als je één ding zou moeten onthouden van Patrick’s praatje.

Meer praatjes teruglezen?

Download het E-Book "Aan de slag met Inbound Marketing"

Wil je graag aan de slag met inbound marketing maar weet je niet hoe? Haal uit ons E-Book handvatten voor het starten met je eigen inbound marketing traject.

Download het E-Book