puma case

Een animatie maken, doen jullie dat ook?

21 augustus 2018 (UX-) Design

Je zou het misschien niet direct denken bij ‘online marketing en design’, maar we doen het wel. Een animatie maken voor sites en campagnes. En het werkt! We deden het voor PUMA – in samenwerking met Dobotex – voor hun boxershort campagne met Usain Bolt, die nu op sportwinkel schermen door het hele land draait. Dit is hoe zo’n animatie maken werkt – en het kickass resultaat!

De PUMA case

Het begon met een verzoek om webbanners te maken voor Dobotex. Dobotex ontwerpt, produceert en verkoopt sokken en ondergoed collecties voor wereldwijde A-merken als PUMA, Tommy Hilfiger en Levi’s. Een boxer voor PUMA was hun nieuwste project, en ze wilden hem echt genadeloos gelikt neerzetten, om hem online en offline (bij beursstands en in winkels) visueel te promoten.

Van webbanner naar animatie maken

De PUMA boxershort draait rond en wordt dan meerdere kanten belicht. Aan elke kant komt er vervolgens een bijzonder detail (USP) tevoorschijn: 4 way stretch, mesh for ventilation en moisture wicking. Dobotex leverde de beelden en info, wij startten met het concept en een storyboard.

Om die boxer te laten ronddraaien in de webbanner, moest hij in 3D ontworpen worden. De 3D renders (het ‘skelet’, ontworpen met Creatiehut) werden erg strak en realistisch. Dit verdient meer dan een banner, besloten we met Dobotex. Dit verdient een volledige 3D animatie.

Animatie maken voor PUMA – het resultaat!

En zo geschiedde. Het werd een animatie, definitief. Voortgekomen uit het ‘boxer draait rond’ als webbanner idee. Samen met Dobotex kwam het idee tot leven.

De 3D renders werden volgens het storyboard geanimeerd, we voegden er de grafische elementen aan toe en onze – als we het zo even mogen noemen – kickass 3D animatie was geboren. Voor PUMA. Met Usain Bolt. Écht kickass, toch? Check het zelf:

 

 

Maar… wat ís een 3D digitale animatie?

“Een 3D digitale animatie is een video van grafische elementen. Een reeks digitaal gecreëerde bewegende beelden vormt een digitale film. In animatie kan zo gericht een gewenste boodschap, emotie of beweging op het publiek overgebracht worden. Informatie komt tot leven – overzichtelijk, begrijpelijk en aantrekkelijk.”

Het soort digitale 3D animatie die je waarschijnlijk al kent, zijn de Disney Pixar films. Denk aan: Toy Story (de eerste echte, gemaakt met Steve Jobs!), Up, en Frozen. Waar vroeger alles als 2D tekenfilm gemaakt werd, is het nu 3D digitale animatie. En dat is logisch. Want digitaal doet (al lang niet meer) niet onder voor de rest qua kwaliteit, in de filmwereld en de online marketingwereld. Super realistische beelden, gemaakt door computers. Een uitvinding.

Animatie brengt informatie tot leven

Door virtuele driedimensionale objecten digitaal te ontwerpen, uit te lichten en te laten bewegen kun je namelijk een hoge mate van realisme bereiken. De boxer lijkt echt voor je neus te bewegen.

Een figuur, product of zelfs een compleet bouwwerk of informatieve handleiding komt tot leven. En wat je levendig voor je ziet, trekt aan. Meer aan dan een plat beeld of geschreven tekst.

Waar iemand in de winkel geen hele folder over een boxershort gaat lezen, wordt zijn blik wel gegrepen voor de animatie die er op een scherm aan de wand speelt. Hij snapt meteen wat er beter is aan deze boxer (de 3 USP’s) en ziet dat Usain Bolt ermee gezien wil worden. Hebben!

Animatie maken werkt, voor meer dan boxers

Een animatie maken is dus een krachtige manier om informatie tot leven te brengen. Het maakt het visueel – begrijpelijk, overzichtelijk, overtuigend, toepasbaar – en daarmee aantrekkelijk om naar te kijken én om te onthouden!

En dat kan van pas komen, bij alle soorten informatie-overdracht. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Potentiële klanten zien in een oogopslag waarom ze een product of dienst moeten hebben.
  • Patiënten zien in een minuut alles wat ze moeten weten over een medicijn.
  • Medisch of technisch personeel ziet helder hoe ze een innovatief apparaat foutloos hanteren.
  • Kopers zien hun nieuwbouwpand tot leven komen met een digitale tour door het (in werkelijkheid nog braakliggende) terrein.

Waar iemand in de winkel geen hele folder over een boxershort gaat lezen, wordt zijn blik wel gegrepen voor de animatie die er op een scherm aan de wand speelt. Hij snapt meteen wat er beter is aan deze boxer (de 3 USP’s) en ziet dat Usain Bolt ermee gezien wil worden. Hebben!

Ziet er goed uit?

Heb je in jouw organisatie ook bergen (complexe) informatie die snel en gebruiksvriendelijk overgebracht moet worden op je klanten of werknemers? Een animatie kan de oplossing zijn voor jouw project of organisatie – in een campagne, een handleiding of op jullie site.

Deel je ideeën en we denken graag mee!

Download het E-Book "Aan de slag met Inbound Marketing"

Wil je graag aan de slag met Inbound Marketing maar twijfel je ook nog, haal uit ons E-Book de volgende hanvdvaten voor het starten van je eigen Inbound Marketing traject

Download het E-Book