engagement bait

Tag, like & deel binnenkort (hopelijk) verleden tijd

04 januari 2018 (Digital) Marketing

Facebook gaat engagement bait bestraffen

Hoe vaak kom je het wel niet tegen; 'tag jouw vriend die x is of y doet', 'reageer met een like voor x en een hartje voor y', zogenaamde 'engagement bait'. De reden waarom het zoveel gedaan wordt is vrij simpel; het zorgt voor meer sociale interactie, wat een enorme boost aan bereik oplevert. Persoonlijk ervaar ik het vooral als storend. En blijkbaar ben ik niet de enige, want Facebook gaat er nu eindelijk verandering in brengen!

Wat is het eigenlijk?

Engagement bait (ofwel 'lokaas') komt voor in allerlei soorten en maten: stem op x, reageer met y, deel met z. Alles doen voor een groter bereik door volgers met een ‘slinkse’ trigger actie te laten ondernemen. Zie het als vissen met lokaas, maar dan net even anders. Het is een 'tactiek' die misbruik maakt van het algoritme van Facebook. Door meer sociale interactie komen posts namelijk hoger in de tijdlijn te staan. Heel fijn als je wilt dat jouw merk zoveel mogelijk mensen bereikt, maar de gemiddelde Facebook gebruiker ziet het vooral als spam. Een niet zo positieve ervaring die gebruikers vervolgens aan jouw merk koppelen. Iets wat je niet moet willen.

engagement-bait-facebook

Gebruik 'lokaas' wordt afgestraft

Eerder heeft Facebook al maatregelen ondernomen tegen ‘clickbait'. Hier gaat het om het lokken van bezoekers naar een bestemming buiten Facebook, door het plaatsen van misleidende titels om zodoende meer inkomsten uit advertenties te genereren. Bovendien maakte Facebook in 2016 al bekend dat zij posts van vrienden en familie hoger gaan plaatsen dan posts van bedrijven. Al met al hebben deze maatregelen sindsdien voor een flinke daling in het organisch bereik gezorgd. Geen wonder dat er steeds meer tag, like & deel acties zijn ontstaan.

En dat gaat nu veranderen. Gelukkig! Door het inzetten van machine learning wordt zogenaamde engagement bait herkent, maar nog belangrijker; ook afgestraft. Het bereik van deze posts wordt drastisch omlaag gehaald. Facebook doet hier goed aan, want veel gebruikers hebben aangegeven dit als 'spam' te ervaren. En uiteindelijk heeft Facebook maar een doel; ons zo lang mogelijk op het platform actief houden.

Toekomstmuziek: momenteel is Facebook in verschillende landen aan het testen met een onderscheid in tijdlijnen; een waarin content van vrienden en familie wordt weergegeven en een waarin content van bedrijven wordt weergegeven. Alleen met betaalde advertenties zou je als bedrijf nog in de andere tijdlijn terecht kunnen komen. Voorlopig is het nog afwachten óf en wanneer deze functie uitgerold wordt.

Maar hoe zorg ik dan wel voor een groot bereik?

En niet alleen bereik, ga voor enthousiasme vanuit je doelgroep. Het doel van ieder merk zou het opbouwen van een relatie met de doelgroep moeten zijn. En dit gaat verder dan alleen een klik, like of aankoop. Enkel betrokkenheid gaat je niet dichter bij je doelstelling brengen, content gemaakt vanuit de vragen, behoeften én problemen van je doelgroep (inbound marketing) doet dit wel. Help je doelgroep verder, geef de kennis die bij hen ontbreekt, ben die sparringpartner of inspireer ze. Geef ze liefde, dan krijg je liefde terug. 

Ontwikkel relevante content die aansluit op de informatiebehoefte. Content gemaakt vanuit de vragen, behoeften en problemen van de doelgroep. En post deze natuurlijk op de juiste platforms, daar waar je doelgroep zich bevindt en waar je waarde kan toevoegen. Ben niet afhankelijk van één platform, maar post ook op andere interessante kanalen. Zorg dat je op de juiste plek en het juiste tijdstip de juiste content aanbiedt. Spread the love! Niet de spam. En als je dit goed doet, gebeurt het liken taggen en delen vanzelf.

En nu?

Aan de slag! Geef je content wat tijd en aandacht. De stappen die wij adviseren:

  • Luister naar je (potentiële) klant en speel in op zijn/haar behoeften
  • Creëer waardevolle content en denk eraan; de informatiebehoefte staat centraal, niet je sales-drift
  • Deel je kennis & ervaringen en laat zien dat je vakkundig bent.

Wil je meer weten over inbound marketing (marketing waar je doelgroep wél op zit te wachten), of ben je hier al mee bezig en wil je checken of je op koers ligt? Check dan dit E-book wat mijn collega-marketeer Gijs samenstelde.

Einde

Ben je al goed op weg of kun je nog wat tips gebruiken? Either way; we love (to talk about) marketing. Zin in koffie? 

Altijd actueel in 2018 met de inhaakkalender

Hoe speel je in jouw (bedrijfs)communicatie leuk in op de actualiteit? Er gebeurt zoveel en je kunt nu eenmaal niet op elk gewenst moment een leuke post of advertentie verzinnen bij het laatste nieuws.

Download de inhaakkalender