marketing-limburg 1200x580 hoger

Marketing in Limburg – waarom het (stiekem) een gouden combi is

22 februari 2019 (Digital) Marketing

Marketing, de wereld van net iets te hard roepende gladde jongens met sterke verhalen. En Limburg, de provincie van de nuchtere, zachte plattelandsmensen die liever niets met de rest van Nederland te maken hebben. Geen goede combi zou je zeggen. Toch wel. Want beide stereotypen kloppen namelijk niet. “Marketing” en “Limburg” gaan juist verrassend goed samen. Dit is waarom.

Exitable is Limburgs. Dat wist je misschien al. En daar zijn we trots op. We lossen digitale marketing vraagstukken op voor organisaties in heel Zuid-Nederland en een groot deel van België. Op onze eigen manier. Dat is dan misschien wel weer typisch Limburgs. Want ja: we zijn eigengereid. Maar ook onbegrepen. Want nee: we zijn niet zoals de rest van Nederland denkt dat we zijn.

We voelen niet meteen de noodzaak om onszelf te verdedigen. Niet als marketeers, en niet als Limburgers. Maar een aantal vooroordelen moeten nu toch echt een keer de wereld uit....

“Limburgers zijn stilletjes”

Misvatting. Samen met:

  • “Limburgers zijn onzeker”

  • “Limburgers zijn niet ambitieus”

  • “Limburgers zijn wereldvreemd”

  • “Limburgers zijn gesloten”

  • “Limburgers zijn bedeesd”

  • “Limburgers zijn bescheiden”

  • “Limburgers zijn in zichzelf gekeerd”

  • “Limburgers willen niet bij de rest van Nederland horen”

(Statements die letterlijk uit het boek ‘De Nederlandsche Volkskarakters’ komen, daterend uit de jaren ‘30. Ja, zo achterhaald zijn deze nog altijd levende mythes, die iets recenter weer in NRC terugkwamen.)

Ja, we zijn een trots volkje, dat niet hoog van de Wilhelminatoren zal blazen. Ja, we zijn honkvast en loyaal, maar dat betekent niet dat we een stelletje stille, wereldvreemde chauvinisten zijn. Nee, je hoort ons niet het hardst roepen in een groep; dat maakt ons nuchter en onverstoorbaar, niet bedeesd, stil of in onszelf gekeerd. Ja, we spreken graag in ons eigen dialect, maar dat betekent niet dat we niet-sprekers daarmee opzettelijk buitensluiten (mocht dat wel zo voelen, sorry daarvoor!) En het feit dat we ons op de eerste plaats Limburgers voelen, neemt niet weg dat we op de eerstvolgende plaats ook echte Nederlanders zijn – en ons zo voelen.

En “niet ambitieus”? Vraag dat anders even aan Chantal Janzen, Max Verstappen, Twan Huys, André Rieu, Tom Dumoulin, Lieke Martens, Wout Poels, Maartje Paumen, Mark van Bommel, Frans Timmermans, Connie Palmen, Huub Stapel, Dylan Haegens – enfin…

Terug naar marketing. Want wat hebben de mythes rondom Limburg(ers) met marketing te maken? Alles. Aangezien marketing lijdt aan de – even onterechte – tegenovergestelde stereotypering.

“Marketing is luidruchtig”

Marketing heeft lang de aanpak gekend van de markt – letterlijk, die op het marktplein: zo hard mogelijk schreeuwen, zodat voorbijlopers naar jouw kraampje toe komen. Vechten met prijzen en daarmee vaak noodgedwongen afdoen aan kwaliteit. Je klanten zien als een eentonige massa, waarvan je slechts hoopt dat een deel je hoort en ziet. En natuurlijk de aandacht-eisende lichtbakken en joelende radio- en tv reclames. Of in de nieuwe versie: knipperende scherm-overheersende web advertenties.

Das war einmal. Want: irritant, onpersoonlijk en nietszeggend.

Marketing bestaat niet (meer) uit aandacht-eisende lichtbakken, joelende radio- en tv reclames en knipperende scherm-overheersende web advertenties. Das war einmal.

Marketing is veranderd, en dat is maar goed ook. Het is geworden wat wij “inbound marketing” noemen. Een oprechte, niet-schreeuwerige manier om jouw doelgroep te bereiken met relevante inhoud.

Onderdeel hiervan is "content marketing". Jezelf kenbaar maken door inhoud te bieden: letterlijk “content”. Je deelt kennis. Informatie die binnen jouw expertise valt, en relevant is voor jouw doelgroep. Niet om onbescheiden te laten merken wat je allemaal weet, maar om mensen écht verder te helpen. Oplossingen bieden, binnen de bandbreedte van jouw kennis, product of dienst. Laten zien hoe je kan helpen, in plaats van staan te roeptoeteren vanuit je marktkraampje.

Lees hier meer over contentmarketing: wat het is en hoe het werkt.

Een ontwikkeling waar wij nuchtere Limburgers ons erg prettig bij voelen... 😉

Waarom Limburg en (content) marketing matcht

Limburgers hebben die niet-schreeuwerige aanpak al eeuwen in hun systeem zitten. Niet roepen, wel converseren. Niet op anderen afstappen en je verhaal afsteken, maar het wel delen zodra het relevant en interessant is. Niet loos kletsen, wel inhoudelijk blijven.

Typisch. Net als:

  • Nooit afdoen aan kwaliteit. Als je het doet, doe je het goed. – “gein half werk”, in onze taal.

  • Niet lullen, maar poetsen. –  “Ich hub ginne tied, jong.”

  • Alleen spreken wanneer je weet waar je het over hebt. – “Geine zeiver.

  • Geen overdreven gedoe of gekkigheid, gewoon ‘normaal’. – “Doot mer normaal, den duise al gek genog.”

  • Trots zijn op wat je doet, zonder het van de daken te schreeuwen. – zoals deze prachtig ingetogen video:

 

 

Prachtig gevalletje content marketing, dit. Inhoudelijk, niet-schreeuwerig, feitelijk, kalm, warm en oprecht. Typisch. Limburgs. – Dat is waar wij blij van worden. Mooi dus, dat dergelijke kwalitatieve content tegenwoordig de “markt” uit “marketing” haalt. Door gewoon normaal te doen. Houden wij als marketeers in Limburg van.

“I’m a marketeer in Limburg”

I’m an alien, I’m a legal alien, zou Sting zingen. I’m a marketeer in Limburg.

Als conclusie dus nog een keertje, niet om in de verdediging schieten – niet als marketeer en niet als Limburger – maar om te verhelderen hoe mooi we matchen:

Nee marketeers; wij Limburgers zijn niet de zachte eitjes van de marketingwereld. En nee Limburgers; wij marketeers zijn niet “de glaadjakkers” van deze wereld. Als we allemaal even door de stereotypes heen kijken, zien we dat Limburg en marketing anno  2019 prachtig bij elkaar passen. Eens?

Zo, dan ga ik nu weer braaf en stilletjes een stukje vlaai eten en Beppie Kraft luisteren. Alaaf.

“Limbo Bullshit Bingo” - de ergste kantoortermen in 't Limburgs

Kantoortermen zitten steevast op gevaarlijk terrein. Van die typische woorden die je dagelijks voorbij hoort vliegen, en die je elke dag een beetje verder op de kast jagen. Wat zeggen die mensen nu eigenlijk? En vooral: weten ze het zelf wel?

Meer lezen