New kid on the block Vero nu al een hit (of hype?)

New kid on the block 'Vero' nu al een hit (of hype?)

28 februari 2018 (Digital) Marketing

De wereld is weer een social media app rijker, genaamd; 'Vero'! Oké, hij is niet helemaal nieuw en bestaat al een tijdje, maar de app heeft de afgelopen dagen enorm aan populariteit gewonnen. Zou de app deze keer écht uniek zijn? Zou hij Instagram of Facebook kunnen verslaan? Wie is deze new kid on the block die inmiddels in de top downloads van zowel de Google Play Store als de Apple Store is beland?

Wat is het?

Vero is begonnen uit frustratie. Frustratie over het algortime, maar vooral de advertenties die de huidige sociale media overspoelen. Want zeg nou zelf, de charme is er al even vanaf. Vero is Italiaans voor 'echt' en het biedt de mogelijkheid om content te delen zonder dat er 'irritante' algoritmes aan te pas komen. Lees hier het volledige manifest.

Volgers op Vero zien jouw content niet vier dagen later nog, of pas. Bovendien bestaat de content die je kan delen niet alleen uit foto's en video's maar ook uit toffe series, films, reviews, plaatsen, muziek, boeken et cetera. De app heeft een erg tof design, wat het niet alleen gebruiksvriendelijk maar ook erg strak maakt. 

vero-for-photographersvero-iphone-app

Oké, maar wat maakt Vero nu anders dan anderen? Zelf zeggen ze hier het volgende over:

  • Smarter social: 'Vero is a social network for anyone who loves anything enough to share it - and wants control over who they share it with. Just like we do in real life.'
  • Smarter sharing: 'Movies, TV, music, books, places, photos, links - these are the things we really connect over, so we made them easier to share, enjoy and discover.' 
  • Smarter connecting: 'Everything’s not for everyone, so we’ve made picking your audience completely intuitive'
  • Smarter searching: 'Every post from you and your friends goes straight in your Collections - your own personal library of recommendations and passions.'
  • Smarter creating: 'We're already the platform of choice for a whole bunch of incredible artists and brands, creating unique and original content just for us.'
  • Smarter engaging: 'Every post is a little world of its own. Tap to buy stuff, play music tracks, watch trailers and go deeper.'
  • Smarter feed: 'There are no ads on Vero - just the posts you want to see. That also means there’s no algorithms and no data mining. Ever.'

Erg 'smart' dus, maar zit er dan geen addertje onder het gras? Geen data mining? Het klinkt te mooi om waar te zijn...

De app is nu nog gratis, maar gaat uiteindelijk geld kosten. De eerste miljoen gebruikers krijgen de app wel (levenslang) gratis. Vero speelt hiermee in op de zogenaamde 'fear of missing out' ofwel 'FOMO'. Een begrip uit de neuromarketing; de angst om iets te missen. Vooral onder jongeren is deze druk erg hoog.  Op het moment van schrijven heeft de app overigens al bijna een miljoen downloads, dus wees er snel bij! 😉 

Vero heeft ook goed nagedacht over de privacy. Zo kun je in de app met een simpele 'slider' aangeven wie jouw post mag zien. De keuze bestaat uit: close friends, friends, acquaintances en followers. Ideaal als je niet wilt dat iedereen jouw post ziet.

Eendagsvlieg of geduchte concurrent?

Zou het nu dan echt heet onder de voeten worden van Facebook & Instagram, lees; Mark Zuckerberg? Of is Vero slechts een eendagsvlieg? Zoals het er nu naar uitziet heeft de app zeker potentie. Vero is al bijna een miljoen keer gedownload en zeg nou zelf, wie wil er nou geen platform zonder advertenties? Er zitten nog een aantal kleine bugs & schoonheidsfoutjes in de app. Ook is hij momenteel nog vrij langzaam door alle plotselinge belangstelling, maar ik ga ervan uit dat dit binnenkort is opgelost. Het is tenslotte nog een bètaversie. 

Wanneer social media platformen steeds breder ontvangen worden en 'ouders' het gaan gebruiken, stappen jongeren vaak over naar een ander platform. Dit fenomeen zagen we eerder op Hyves gebeuren, (wie kent het nog?) Maar dit gebeurde ook op Facebook, toen ouders het gingen gebruiken stapten jongeren massaal over op Instagram. En zelfs op Instagram zien we het nu al gestaag gebeuren, Vero vormt een alternatief. Zullen jongeren wéér massaal overstappen? Of is het een 'slechts een hype'? 

Persoonlijk ben ik wel te spreken over Vero, de gebruiksvriendelijkheid, het strakke design en de nieuwe manier van delen.  Ik snap de aantrekkingskracht wel. 

Heb je vragen over jouw social aanwezigheid? Of kun je nog wat tips gebruiken? Either way; we love (to talk about) marketing. Zin in koffie?

Download de SEO-kalender

Hoe verbeter je de vindbaarheid van je website? En waar moet je in godsnaam beginnen? Met de "SEO kalender" ga je een maand lang, aan de hand van praktische tips, stapsgewijs aan de slag met je SEO strategie. Begin vandaag!

Download de SEO-kalender