ephmeral

Online marketing trends - meeliften met ephemeral marketing (kun jij ook)

26 juni 2018 (Digital) Marketing

NASA doet het. En ongeveer alle grote merken. Maar jij kunt het ook - meedoen met ephemeral marketing. Wie? Ephemeral (spreek uit: ih-fem-er-uh-l) marketing is “vluchtige content op social media verspreiden” en het is een enorm succes. Een Snapchat of Instagram Story delen of Facebook Live videostreamen bijvoorbeeld. Meeliften is makkelijk, mits je het goed doet!

‘Ephemeral’ betekent niet voor niets ‘kortstondig’. Ephemeral marketing is het slim inzetten van ‘kortstondige content’ op social media. Als een snelle hap uit de muur, die héél even héél lekker smaakt: hap, slik, weg, en door. De grote sociale kanalen in die wereld - Snapchat, Instagram, Facebook en zelfs WhatsApp en YouTube met een halfslachtige poging - spelen erop in.

Met Snapchat als koning van de ephemeral marketing.

Ephemeral marketing - Snapchat en de rest

Snapchat. Je weet wel; dat gele social media kanaal met dat spookje, waar ‘de jeugd van tegenwoordig’ de hele dag mee in de weer is.

Veel marketeers kijken er steevast overheen, maar dit gele goudklompje is de belichaming van ephemeral marketing, en een briljante kans voor iedereen die hem weet te vinden.

De bedenker van Snapchat is in feite de bedenker van ephemeral marketing. De spookjes-app laat mensen visuele content (foto of video) maken, bewerken en delen - waarna die razendsnel weer verdwijnt.

Later ingebouwde functies zijn Snapchat Stories en Snapchat Discover, waarbij je jouw ‘verhaal’ (korte video of reeks foto’s) kunt delen voor maar liefst 24 uur. Precies waar het interessant wordt voor jouw marketing.

Mark Zuckerberg merkte het enorme succes van deze ephemeral content en marketing op en sprong er, uiteraard, direct op in met zijn eigen kanalen - met wisselende resultaten:

Whatsapp-status-functie-privacy-instellingen-1200

En ze werken allemaal (ongeveer) exact hetzelfde: schiet uit de losse pols een foto of video van jezelf, bewerk hem met grappige toevoegingen en filters, deel het (24 uur) met de wereld.

Wat begon met de essentie van Snapchat, dat vage spookje van de jongeren, is nu verspreid over alle (grote) sociale kanalen, en niet meer te omzeilen. Zou je ook niet moeten willen, want ephemeral marketing is leuk - en helemaal niet lastig. O, en het werkt. Als een tierelier.

Het succes van ephemeral marketing

Onze eigen Bart voorspelde ephemeral marketing als één van de belangrijkste online marketing trends van 2018. Is zijn voorspelling (vooralsnog) uitgekomen?

Dat mag je wel zeggen.

Snapchat, de ongekroonde koning en grondlegger van ephemeral marketing, heeft meer dan 300 miljoen actieve gebruikers wereldwijd, die elke dag 2,8 miljard ‘snaps’ creëren en meer dan 10 miljard video’s bekijken. Dagelijks spenderen die gebruikers er dan ook meer dan 30 minuten, gemiddeld.

En het feit dat Zuckerberg’s imperium (Facebook, Instagram, WhatsApp) meegaat in de online marketing trend, zegt eigenlijk alles: ephemeral marketing is here to stay.

Hoe dat kan

Maar hoe kán het, dat die vluggertjes op social media zo succesvol zijn? Dat gebruikers er úren, dágen, wéken van hun leven aan spenderen? Wat is het geheim achter het succes van ephemeral marketing?

3 redenen:

  1. FOMO. Fear Of Missing Out is een fantastisch gereedschap dat gebruikers het gevoel geeft dat ze echt even moeten opletten, omdat ze anders iets missen. Want o wee als je iets mist in deze non-stop maatschappij! Dan loop je achter, en lig je er binnen no time uit.

  2. Het voelt speciaal. Iets zien waarvan je weet dat het straks niet meer te zien is, geeft een exclusieve en bijzonder waardevolle tint mee aan een social post. “Morgen is het er niet meer” - dat idee kunnen we amper verkroppen met z’n allen. “Dus we moeten er nú van profiteren!” is de reactie.

  3. Het gaat snel, dus hoef je je aandacht er niet lang bij te houden. Een story duurt een paar seconden. Ideaal voor iedereen die ‘even snelle info’ wil checken, en geen complete webpagina’s of blogposts wil doorspitten of minutenlange video’s bekijken.

Precies het soort redenen die gebruikers ‘hooked’ maken aan je kanaal - en daarmee aan jou(w bedrijf). Mits je de juiste invulling aan geeft aan jouw ephemeral marketing.

Lees hier verder hoe je dat doet, in 3 klikken!

Download het E-Book "Aan de slag met Inbound Marketing"

Wil je graag aan de slag met Inbound Marketing maar twijfel je ook nog, haal uit ons E-Book de volgende hanvdvaten voor het starten van je eigen Inbound Marketing traject

Download het E-Book