Social media voor bedrijven

Social media voor bedrijven - dit zijn de beste (niet Facebook!)

25 juli 2018 (Digital) Marketing

Natuurlijk zit je met je bedrijf op Facebook. Het is zo’n beetje het standaard-kanaal. Maar jouw doelgroep of klant is zeker niét standaard. Ontdek hier welke (niche) social media platformen waarschijnlijk veel beter passen bij jouw bedrijf - en veel beter werken bij jouw klant - in 3 stappen. 

Denk je verder dan Facebook, Twitter en LinkedIn, denk je anders dan alle andere bedrijven, dan denk je goed. De toekomst van social media is ten slotte niet Facebook - dat is (langzaamaan) het verleden. Andere social media platformen dan de standaard social media zijn de beste social media voor bedrijven:

Niche social media platformen, precies in de richting van jouw bedrijf en klant - dáár zit de toekomst van social media voor bedrijven.

Niche-wie?

Wat zijn niche social media platformen?

Niche social media platformen zijn de sociale kanalen waar specifieke groepen mensen (communities) uithangen. Social media platformen voor kookliefhebbers, voor wielrenners, voor filmkijkers, voor gamers of voor meiden tussen de 8 en 16 jaar bijvoorbeeld - ze bestaan allemaal.

We hebben namelijk allemaal onze hobby’s, voorkeuren, passies en interesses. En die voeden we tegenwoordig graag via sociale media. Een aantal jaar geleden verbleven we op gemiddeld 3 social media platformen: sinds kort zijn dat er maar liefst 8, en dat gemiddelde groeit.

We zoeken niches op, betekent dat. Niet alleen de mainstream social media kan ons boeien - natuurlijk zitten we Facebook voor onze vrienden en op LinkedIn voor onze zakelijke contacten - maar we zoeken het digitaal sociaal verder op:

  • We willen ons begeven op plekken waar we kook-buddy’s en uitgewisselde recepten vinden,
  • We willen laten zien dat we vandaag 120 km gefietst hebben en dat vergelijken met andere fietsers in de omgeving,
  • We willen bijhouden welke speciaalbiertjes we lekker vinden en ontdekken wat er volgens andere kenners dan nog meer te krijgen is,
  • We willen lezen over en kijken naar verre reisbestemmingen waar we zelf van dromen,
  • We willen onze hobby’s, interesses, passies en voorkeuren voeden en delen - via social media, met gelijkgestemden (die we niet in onze Facebook en LinkedIn cirkels vinden).

En dat is goed nieuws voor bedrijven. Niche social media zijn vanwege die specifieke gebruikersgroep met specifieke voorkeuren en interesses namelijk de beste social media voor bedrijven.

Waarom zijn dit de beste social media voor bedrijven?

Op Facebook vis je in een enorme vijver. Je stuurt een leuk bericht de wereld in, je hebt 2.000 volgers, een klein deel daarvan (volgens het Facebook algoritme) ziet je post, een nog iets kleiner deel vindt er iets van, een nóg kleiner aantal visjes in je vijver liket het.

Nu kun je gaan adverteren op Facebook om precies de groep te vinden die volgens de Facebook data jouw bericht zeker wil zien en misschien zelfs leuk vindt. Maar in die enorme vijver zit een groot aantal vissers - die net als jij bepaalde doelgroepen proberen te bereiken. De een vist met een werphengeltje, de ander met een sleepnet. De concurrentie is hoog. Jij biedt misschien op iemands aandacht voor zijn liefde voor rockmuziek, maar Nike wil deze zelfde persoon ook al kapen omdat ie ook van hardlopen houdt.

Een makkelijkere weg naar de mensen die jouw bericht - en daarmee jouw bedrijf - gegarandeerd leuk gaan vinden, is om je te laten zien op de social media platformen waar al die mensen zich al begeven. Midden in de ‘community’ van jouw niche:

image-your-niche 

Je bereikt je doelgroep rechtstreeks doordat je er middenin staat. Je bent één van hen. Je bent geen allemans vriend (zoals op Facebook), maar je durft te kiezen voor een kleinere groep. Een groep waar je vervolgens een veel hechtere band en associatie mee opbouwt. En een klant wil niets liever dan zich op persoonlijk niveau associëren met een merk of bedrijf.

En uiteraard wil jij als bedrijf precies hetzelfde: klanten die zich graag met jou associëren. Die zich zelfs aan je binden, omdat jullie gelijkgestemd zijn. Het zijn de beste en meest loyale klanten. - Of je klanten nu zakelijk of particulier zijn! De regel geldt altijd: klanten zijn mensen, en die zoeken het menselijke en gelijkgestemde in de bedrijven en merken waar ze zich aan binden.

Rechtstreekse, rete-sterke binding, op kleiner, maar persoonlijk en menselijk niveau. Dát is wat je wil: branding en binding. En op dat gebied bieden niche kanalen enorme kansen. Ook voor jouw bedrijf.

Voor elk bedrijf - ongeacht hoe specifiek of uitzonderlijk je product of dienst. Jep, zelfs als je putdeksels verkoopt of advies aan paardentrimsalons geeft is er een niche social media kanaal voor jou. Ben je een foodbox-leveranciers of fietsenwinkel eigenaar? Dan liggen jouw niche sociale media zelfs ruim voor de hand, in foodie-apps en op hét fietslog-platform.

Maar welke niche social media passen dan bij mij?

Niche kanalen bieden kansen die de reguliere “grote jongens” niet of minder kunnen bieden. Een grootheid als Facebook begint langzaam tot het verleden te behoren, en is inmiddels zo groot dat het aan bindende kracht verliest.

Liever vis je tegenwoordig in de vijver met jouw soort vissen: de mensen die met hun deelname aan een niche platform aangeven dat ze geïnteresseerd zijn in een specifiek thema. Een wielrenner zul je bijvoorbeeld vinden op Strava. Interessant voor jou als fietsenverkoper.

Precies zo is er een niche social media kanaal met zijn eigen thema - en daarmee precies jouw vissen - om je hengel een stuk effectiever uit te werpen.

Welk kanaal dat dan voor jouw business is? Goede vraag! Ontdek het hier, in 3 stappen.  

Download het E-Book "Aan de slag met Inbound Marketing"

Wil je graag aan de slag met LinkedIn maar heb je geen idee hoe je moet beginnen? Download dan ons E-Book en creëer in no-time een professioneel profiel.

Download E-Book