Van aanname naar conversiekanon met Lean UX

21 juli 2016 (UX-) Design

Aannames doen, wat zijn we daar goed in! Veel te vaak worden producten ontwikkeld op basis van enkel een aanname van een UX designer, een marketeer of een developer. Op kleine schaal heeft dit misschien niet zoveel impact en zorgt een aanname voor veel flexibiliteit en snelheid. Maar hoe groter het product en hoe omvangrijker de aanname, hoe gevaarlijker het is wanneer de aanname niet gevalideerd is.

Zijn aannames dan slecht?

Nee! Integendeel. Aannames zijn hét startpunt voor het te ontwikkelen product. Let wel, het startpunt, niet de ‘holy grail’. Zorg dat je aanname in ieder geval gebaseerd is op het gedrag van je doelgroep. Hiervoor is het antwoord op de volgende research vragen essentieel:

  • Wie is je doelgroep?
  • Wat wil je doelgroep?
  • Wat heeft je doelgroep nodig?
  • Kan je doelgroep jouw product gebruiken?

Van aanname naar gevalideerde hypothese

Belangrijk is dat je je aannames gaat testen en hier de juiste manier voor vindt. Maak van je aanname een hypothese. Bijvoorbeeld op de volgende manier:

“Wij geloven dat wanner we [DIT DOEN]

voor [DEZE MENSEN]

het resultaat [DIT ZAL ZIIJN]”.

“We weten dat deze hypothese klopt wanneer [BEWIJS VANUIT DE MARKT]”.


Zo verplicht je jezelf bij een hypothese na te denken over welk bewijs er moet zijn om de hypothese te valideren. Want dat is wat je wil doen; Je hypothese valideren óf, wanneer de hypothese niet gevalideerd kan worden, je hypothese aanpassen en opnieuw testen. Zo kom je langzaam maar zeker, tot een product gebaseerd op gevalideerde hypotheses. Hoe sneller je dit constante proces repeteert, hoe sneller resultaat behaald zal worden.

Haal je altijd resultaat?

Los van extreme externe invloeden, kan het resultaat alleen maar beter worden. Doordat je klein begint met het creëren van een validatieproces voor je hypothese, kun je alleen maar leren van het gedrag van je doelgroep en hierop anticiperen. De wijzigingen die je aanbrengt aan je product zijn onderbouwd, en zullen daarom het product uiteindelijk altijd beter maken. Succes gegarandeerd dus :-)

Verder met Lean UX

Het werken met aannames en gevalideerde hypotheses is een principe van Lean UX. Lean UX is een manier om snel, gevalideerd en user-centered te werk te gaan bij het ontwikkelen van een product. Wil je meer lezen over Lean UX? Dan zijn dit must-reads!

Download het E-Book "Aan de slag met Inbound Marketing"

Wil je graag aan de slag met Inbound Marketing maar twijfel je ook nog, haal uit ons E-Book de volgende hanvdvaten voor het starten van je eigen Inbound Marketing traject

Download het E-Book