danny-development-trends-2019

6 webdevelopment trends die je niet gaat missen in 2019

04 januari 2019 Development

Ontwikkelingen in webdevelopment gaan razendsnel. Zowel op frontend- als backendgebied worden er dagelijks nieuwe onderdelen en oplossingen gebouwd. Succesvolle bouwsels worden zo al gauw trends. Dit zijn dé 6 veelbelovende webdevelopment trends, die komend jaar nog wel eens “heul groot” zouden kunnen worden.  

Voor het gemak en overzicht hebben we hier zowel de belangrijkste frontend als backend webdevelopment trends verzameld. Hoewel het verschillende divisies van development zijn, zullen alle trends binnen dit gebied interessant zijn om even te checken. Zo ben je meteen op de hoogte van de belangrijkste trends op je eigen gebied en dat van je directe collega. We vullen elkaar onderling tenslotte naadloos aan, dus kwaad kan het zeker niet.

Scroll dus snel door naar alle 6 onderstaande development trends, die mijn collega’s en ik als veelbelovende (vaak) nieuwe oplossingen hebben bestempeld, die komende jaar wel eens “heul groot” zouden kunnen worden.

Zie maar eens of je verrassende zaken kunt ontdekken, en of je het er mee eens bent. Wat ons betreft zijn ze komend jaar in elk geval niet te missen, en zul je ze sowieso gaan tegenkomen, als dat niet al gebeurd is!

1. Headless CMS

Hierbij bouw je geen volwaardig CMS, maar een backend in delen, losgekoppeld van de frontend. Vooral erg toepasselijk wanneer het onnodig is om een compleet CMS te bouwen. Bij een statische site of app bijvoorbeeld, met minimale beheerbare content. Wanneer iemand alleen blogs hoeft in te vullen via het CMS, en er verder weinig te zoeken heeft, komt het van pas. Jij hebt minder bouwwerk, de klant heeft een precies voldoende passend systeem.

“Vooral erg toepasselijk wanneer het onnodig is om een compleet CMS te bouwen.”

Zo’n losgekoppelde backend werkt natuurlijk iets anders dan een regulier CMS. De content is hierbij beschikbaar via de endpoints van een API. Die kunnen door verschillende systemen aangeroepen worden – van app tot website – vanuit 1 contentbron (ook wel het "content warehouse" genaamd). Zo werk je een stuk efficiënter, in een feilloos samenwerkend systeem, ook al is het losgekoppeld of “headless”.

2. Progressive Web App

We schreven er hier al eerder over, omdat het zo’n succesvolle en veelbelovende ontwikkeling is. Knoop het in je oren: de Progressive Web App (PWA) wordt nog eens een grote. Deze oplossing die netjes tussen web en app ingenesteld ligt, lijkt de universele toekomst van online platformen, ongeacht het gebruikers-device.

De PWA is als het ware de next step tussen app en web in. Hij is webbased, maar ziet eruit als een native app. Er hoeft dus niks gedownload te worden vanuit een app store – makkelijker voor de gebruiker – en er hoeft niks gebouwd te worden voor een app store – makkelijker voor de developer – en toch lijkt het een app die zo uit de store komt, in je browser.

“De PWA is als het ware de next step tussen app en web in.”

En hoewel hij vaak het ondergeschoven kindje is, is hij met de nieuwste doorontwikkelingen steeds beter bruikbaar in de praktijk. Hij heeft namelijk niet alleen de look van een native app, maar ook steeds meer functionaliteiten van een native app. Niet iedereen weet het, maar er kan dus (steeds) meer mee dan je denkt. Geen wonder dat Twitter en AliBaba al om zijn. In 2019 zullen velen volgen.

3. Push notifications

Op zich niks nieuws natuurlijk, maar ook de push notifications blijven doorontwikkelen. Ten goede. Wat begon als een eenvoudige manier om een website-gebruiker tot een actie te verleiden, is nu veel meer geworden. Dit is wat je namelijk allemaal kan met de algemene notificatie, en de targeted push.

De algemene notificatie kan gebruikt worden om iemand naar een website te lokken, ook als hij op dat moment geen bezoeker is. Wanneer er een nieuwe update geplaatst is bijvoorbeeld. Wil iemand altijd op de hoogte blijven, wie ben jij dan om die optie niet te faciliteren met je webdevelopment skills?

De targeted push is ook een bijzondere. Hierbij wordt een gericht push bericht gestuurd naar een bezoeker, op basis van z’n klikgedrag in de site. Blijkt een gebruiker in een shop rechtstreeks naar de mama-afdeling te gaan en blijft ze daar rondklikken bij de babyspullen, dan kun je een gericht bericht sturen dat voor deze specifieke doelgroep interessant is. Een offer van een gratis babyboekje bij de bestelling bijvoorbeeld, of een artikel dat in de aanbieding is.

“De push notification wordt opeens een relevante, in plaats van een irritante ervaring”

Dit maakt de push notification opeens een relevante in plaats van een irritante ervaring. Dat is nog eens een vooruitgang. Een specifiek voor jou interessante aanbieding, dat kan niemand irritant vinden, toch? Resultaat: fijnere ervaring voor de gebruiker, meer effect voor de klant, beter web door ons werk. Zo zien we het graag.

4. One page website

Mensen hebben het liefst alle informatie in één overzicht op één pagina. Als je de gebruikersstatistieken nagaat ben je daar zo achter. Mensen klikken gewoon niet graag door allerlei pagina’s heen. Dus is de nieuwe standaard de one page website. Één lange scroll-pagina waar alles wat de gebruiker moet weten of zou kunnen zoeken onder elkaar staat.

Deze dient op de eerste plaats dus het gemak van de gebruiker. Maar de one page website heeft meer voordelen, die hem zo gebruiksvriendelijk en veelbelovend maken:

  • Het werkt sneller dan een site met meer pagina’s.
  • Het brengt informatie op een meer natuurlijke, op elkaar volgende, storytelling-achtige manier. Bijna als een boek dat je (vliegensvlug) uitleest.
  • Het overzicht tussen de verschillende delen informatie – blok 1, blok 2, … – maakt het geheel beter behapbaar, intuïtiever en overzichtelijker voor de gebruiker.
  • Met de ontwikkelingen in HTML5, CSS3 en JavaScript kunnen we gemakkelijk interactieve elementen inbouwen – bewegende delen, verschijnende knoppen – die de gebruiker een betere beleving en richting geven.
  • Het maakt iteraties makkelijker; data-driven verbeteringen kunnen sneller worden doorgevoerd.
  • Het ziet er goed uit op alle devices.
  • De conversie is hoger. Belangrijk, zo niet het belangrijkste.

Hoe dat er in de praktijk uitziet, als het goed gedaan wordt? Dit zijn de beste beoordeelde single page websites van Awwwards. Mooi om eens doorheen te scrollen.

5. Chatbots

Digital Marketing ‘guru’ Patrick Petersen noemde ze passé – de chatbots – in zijn talk tijdens ons jubileum event “The Future is Now”. We dare to disagree.

Natuurlijk zijn ze niet nieuw. KPN’s Chatman uit 2005 was in eerste instantie revolutionair (misschien alleen al door de commercial) maar al snel bleek dat hij nogal wat gebreken had:

Die digitale tekortkomingen bleven nog wel even aanhouden. Niet gek, want we hebben het hier over geavanceerde AI. Gelukkig kunnen we inmiddels zeggen dat die avances zo ver zijn gegaan, dat er nu een heel aardig product staat. Een tool die werkt, nu hij iets anders ingesteld is.

Waar een chatbot eerst nog reageerde op losse woorden, kan hij nu zinnen en uitspraken goed begrijpen. Zo kan hij vragen of verzoeken dus beter interpreteren en beter beantwoorden. Heeft-ie zichzelf aangeleerd. Dat komt door grote sprongen in taalverbetering – Natural Language Processing – en in algoritmeverbering door Machine Learning. Bizar interessant materiaal om dieper in te duiken. “Ik geloof het wel” zeggen mag ook.

“Waar een chatbot eerst nog reageerde op losse woorden, kan hij nu zinnen en uitspraken goed begrijpen.”

Samengevat: het werkt, tegenwoordig. Logisch dus, dat grote bedrijven de chatbot gebruiken als hulpmiddel in hun dienstverlening en conversie. Bij Bol.com als klantenservice bijvoorbeeld. Of bij KLM, waar je bij hun chatbot een vlucht kan boeken, via Messenger of Google Assistent. En wat dacht je van Apple, dat de chatbot in hun eigen product inbouwde als spraakassistent: Siri!  

6. Static Site Generators

Static Site Generators (SSG) of statische website-generatoren worden gebruikt om een website te ontwikkelen, met gewone teksten die over het algemeen in bestanden worden opgeslagen, in plaats van in een compleet gebouwd CMS.

Waarom je dat zou doen? Statische websites die zijn gebouwd met behulp van generatoren hebben meestal een betere laadsnelheid en grotere veiligheid. Factoren die almaar belangrijker worden, en dus zwaar meewegen in het bouwproces.

“Statische websites die zijn gebouwd met behulp van generatoren hebben meestal een betere laadsnelheid en grotere veiligheid.”

SSG zijn daarom de ideale oplossing voor simpele of kleinere websites, die weinig tot geen interactie hebben met een gebruiker. En als developer heb je er ook veel voordelen van. Statische sites behoeven geen complexe installaties en je kunt offline aan de site werken bijvoorbeeld. Thema’s en plugins blijven ook gewoon beschikbaar. Content gebruiksvriendelijk invoeren, in plaats van via rauwe HTML, kan met de juiste plugins dus bijvoorbeeld nog altijd. Nog een hele fijne: updates van je SSG tool hebben geen directe impact op de site die live staat, zoals dat bij ‘reguliere’ sites het geval is.

Weer een zorg minder als developer. Mooi wat innovatie kan doen.

Nog één keer op een rijtje

Ontwikkeling op het gebied van webdevelopment gaat snel. Maar dat is het mooie van het vak. Het maakt ons werk telkens weer beter, geavanceerder en tegelijkertijd gemakkelijker. Mooie vooruitzichten voor 2019 dus, met deze nieuwe ontwikkelingen die geheid trends gaan worden. Nog één keer op een rijtje:

  • Headless CMS – geen CMS, maar een backend in delen, losgekoppeld van de frontend.
  • Progressive Web App – nieuwe oplossing tussen web en app, webbased, maar ziet eruit als native app.
  • Push notifications – de notificatie wordt een relevante in plaats van irritante ervaring.
  • One page website – één lange scroll-pagina waar alles wat de gebruiker moet weten of zou kunnen zoeken onder elkaar staat, als nieuwe standaard.
  • Chatbots – nu zover doorontwikkeld dat het het ideale hulpmiddel in dienstverlening en conversie kan zijn, zoals Bol en KLM al weten.
  • Static Site Generators – goed voor simpele sites zonder veel interactie, vooral omdat het zo snel en veilig werkt.

Volgens ons dan, hè 😉 Andere ideeën? Prangende aanvullingen? Deel ze, wij zijn benieuwd! 

Altijd actueel in 2019 met de inhaakkalender

Hoe speel je in jouw (bedrijfs)communicatie leuk in op de actualiteit? Er gebeurt zoveel en je kunt nu eenmaal niet op elk gewenst moment met een leuk bericht of advertentie inhaken op het laatste nieuws. Gelukkig zijn er ook genoeg inhaakmomenten die vooraf vastliggen.

Download de inhaakkalender 2019